Adriana Nica, șefa Spitalului Universitar, explică de ce au fost sancționați angajații care au protestat în curtea instituției

Share This:

Managerul Spitalului Universitar de Urgență București, dr. Adriana Nica, a organizat o conferință de presă, duminică la prânz, pentru a clarifica niște acuzații lansate în spațiul public de foști sau actuali angajați ai instituției. Șefa spitalului a declarat că a chemat jurnaliștii la spital pentru a răspunde nenumăratelor întrebări ridicate de la demararea controlului dispus de Corpul de Control al Ministerului Sănătății la instituția medicală în cauză. Adriana Nica a explicat de ce au fost sancționați angajații instituției care s-au plâns de „condiții precare” în desfășurarea activității și că așteaptă cu nerăbdare concluziile raportului Corpului de Control.

Angajați amendați pentru condițiile igienico-sanitare

„Vreau să vă spun că am avut și avem în Spitalul Universitar materiale sanitare, dezinfectanți, substanțe antiseptice și reactivi pentru buna desfășurare a activității în condiții normale, stare care reprezintă normalitatea pentru perioada mea de mandat, care a început ca manager interimar la 1 februarie 2017 și ca manager plin, în data de 25 iulie 2017, când am ocupat postul prin concurs.”

„Spitalul are proceduri și protocoale privind curățenia și dezinfecția, care sunt implementate periodic, cu întreg personalul. Asistenții și infirmierele, care au efectuat ultima instruire pe aceste proceduri, au luat la cunoștință printr-un proces verbal semnat în luna iulie a anului curent. Doi angajați ai Spitalului Univeritar au afirmat că spălau instrumentarul cu apă și săpun lichid, din lipsă de dezinfectați și substanțe antiseptice. Această afirmație s-a dovedit nefondată, întrucât existau și există dezinfectanți, conform contractelor de achiziție, a fișelor de magazine, a facturilor și a altor documente justificative ce au fost prezentate tuturor controalelor care au existat în această perioadă.”

Spălarea instrumentarului cu apă și săpun reprezintă o gravă încălcare a obligațiilor și a responsabilităților din fișa personalului, care are în responsabilitate spălarea și dezinfectarea instrumentarului. Așadar, angajații care au încălcat cu bună știință, voit și în cunoștință de cauză regulile minime pentru prevenirea infecțiilor nosocomiale, cum singuri au declarat în spațiul public, vor răspunde legal și proporțional cu severitatea faptelor lor, pentru că Spitalul Universitar își rezervă dreptul de a se apăra împotriva încălcării procedurilor și protocoalelor. Totodată, vreau să precizez că amenzile date au fost individuale și au afectat angajații, nu spitalul. Ele au fost aplicate angajaților care nu au respectat procedurile și protocoalele pentru care au fost instruiți.”

Unde a fost sesizată lipsa dezinfectanților?

„Vorbim de două cabinete din ambulatoriul spitalului, nu de secții. E vorba despre Medicina Muncii și Psihiatrie. Aceste două cabinete nu s-au gospodărit, ca să zic așa, să aibă (dezinfectanți n.r.), deși aceștia erau prezenți la nivelul spitalului.”

Conform directorului medical al Spitalului Universitar, dr. Dorin Ionescu, au fost amendate două sistente și o asistență șefă pentru folosirea apei și a săpunului în dezinfectarea instrumentarului medical. Pentru cine nu știe, Dorin Ionescu a revenit în funcția de director medical al Spitalulului Universitar odată cu actualul manager, Adrina Nica, după ce deținuse aceeași funcție în perioda 2004-2006, când la șefia Spitalului se afla Sorin Oprescu.




Angajații care au făcut grevă au fost sancționați pentru indisciplină sau pentru că au dezvăluit nereguli din spital?

„Noi am sancționat unul din cei doi asistenți pentru că a lipsit nemotivat de la serviciu, repetat, și a părăsit locul de muncă, la ora 10.00, a părăsit pur și simplu sala de operații. Noi nu am sanționat-o pe doamna ca avertizor de integritate, adică pentru ceea ce a semnalat în spațiul public, ci pentru că a lipsit nemotivat de la locul de muncă, punând în pericol viața pacienților.”

Este vorba de asistenta medicală Mariana Luceanu, concediată după ce a stat 17 zile în greva foamei în curtea spitalului, timp în care a făcut mai multe dezvăluiri revoltătoare în media despre modul în care este condus spitalul și neregulile din unitatea medicală. Conducerea spitalului a demontat fiecare acuzație, arătând că a acționat conform legii când i-a desfăcut contractul de muncă, pentru cele patru zile în care a lipsit nemotivat de la serviciu.

Infecțiile nosocomiale, sub cele din spitalele din Vest

„Am fost acuzați că sunt infecții nosocomiale în spital și că Spitalul Universitar este, ca să citez exact, o bombă biologică. Din păcate, ce care folosesc aceste sintagme nu înțeleg semnificația lor și, din motive strict literare, hiperbolizează absurd niște situații creând impresia că viața pacienților este într-un real pericol. În lumea civilizată există între 5 și 8% infecții asociate actului medical sau infecții nosocomiale. Iar în secțiile de Terapie Intensivă procentul este mult mai mare, până spre 15%, și vorbim de lumea civilizată, Europa Occidentală și America. Spitalul Universitar identifică, recunoaște și raportează și abordează rațional fiecare situație, separat, atunci când ea apare.”

Care este nivelul infecțiilor nosocomiale de la Spitalul Universitar București?

„2% din numărul de bolnavi tratați la nivelul spitalului. Toate cazurile au fost identificate și raportate către Direcția de Sănătate Publică. Probabil că marile spitale la care am făcut referire în această conferință tratează mul mai mulți bolnavi decât tratăm noi. În ceea ce ne privește, datele sunt foarte corecte. Am raportat tot ce a fost infecție asociată actului medical.”

Spitalul Universitar de Urgență București

Pun medicii bani din buzunarul lor pentru înlocuirea unor elemente depășite sau defecte din sălile de operație?

Dr. Dorin Ionescu, director medical: „Dacă eu am nevoie mâine de un creion pot să mă duc să mi-l cumpăr. Lucru care (sic!) l-am făcut și eu la mine pe secție. Mi-am cumpărat un lucru care îmi trebuia neapărat a doua zi, pentru că, dacă aștept să-mi facă spitalul acest lucru, cu siguranță mi-l făcea undeva în trei luni. Este vorba de momentul care decurge de când declanșezi o procedură de achiziție până o finalizezi. Sunt timpi impuși de legislație.”

Aparat de radiologie, în țiplă, nefolosit din 2014

„E un aparat achiziționat în luna noiembrie 2014 care a stat într-o cutie fără să fie pus în funcțiune. Acum sunt depuse toate documentele pentru autorizare la CNCAN, deci suntem în etapa finală a procesului de autorizare și, îmn cel mai scurt timp, urmează să-l introducem în circuitul medical firesc.”

Ce v-au spus angajații de la Achiziții în legătură cu acest aparat nefolosit? Cum s-au justificat?

„Că nu știau de existența acestui aparat. Au și fost la comisia de disciplină cei implicați și au declarat că nu știau. Că cei care știau nu mai sunt astăzi angajați ai Spitalului Universitar. Deocamdată nimeni nu a fost sancționat în acest caz. Așteptăm concluziile Corpului de Control și măsurile pe care dumnealor le dispun.”



Spitalul Universitar nu are autorizație de securitate la incendiu. Care e explicația?

„Am efectuat toate demersurile necesare pentru a obține fonduri pentru a putea demara acest proces. Acest spital este construit pe 14 etaje și va fi foarte greu să ne raportăm la actualele cerințe. Deci trebuie găsite niște modalități și niște proceduri speciale pentru ca el să fie acreditat. Dar acest proces necesită costuri, iar noi am făcut demersuri în acest sens. Nu am fost amendați până acum pentru lipsa autorizației ISU.”

Ceea ce se întâmplă acum în mediul online e o campanie de denigrare a dvs. sau vorbim de un act de insubordonare a câtorva angajați?

„Toată această campanie, derulată de la începutul lunii august și până în prezent, a afectat întreg personalul Universitar. Ceea ce s-a întîmplat cu aceste denigrări în spațiul public a afectat imaginea spitalului, nu neapărat imaginea mea. Este trist că  afectat imaginea spitalului, este trist că a scăzut numărul de bolnavi – e adevărat, pentru o perioadă scurtă de timp – dar, acum, pacienții noștri au încredere și apelează la serviciile medicale de la Spitalul Universitar.”

RMN și tomografii computerizate în ambulatoriu

„2018 este primul an când spitalul a contractat servicii de radiologie și imagistică medicală în ambulatoriu, deci suplimentar față de serviciiile de spitalizare. Adică, efecuarea de RMN, tomografii computerizate, ecografii, radiografii convenționale în regim ambulatoriu, cu aparatură de înaltă performanță și cu personal propriu, care este supercalificat. Realizarea contractului de servicii în ambulator înseamnă surse suplimentare de finanțare pentru spital. Vorbim de aproximativ 100.000 de lei pe lună în plus la veniturile spitalului.”

Cum sunt plătiți medicii care lucrează în ambulatoriu?

„Nu trebuie să plătim suplimentar medicii, pentru că ambulatoriul de la Spitalul Universitar este un ambulatoriu integrat. Nu avem alți medici în ambulatoriu, față de medicii care lucrează în spital. Fiecare doctor, într-adevăr, este obligat să aibă un singur contract cu Casa pe serviciile paraclinice, dar acest contract cu Casa nu este în nici o incompatibilitate cu contractul individual de muncă. Medici lucrează în acest contract cu Casa fix în perioada în care au program în spital, adică în aceel șase ore, motiv pentru care nu trebuie plătiți suplimentar.”




Spitalul Universitar va efectua transplant medular

„Ne-am acreditat ca centru de transplant medular și, în cel mai scurt timp, vom face primul transplant le Spitalul Universitar, primii pacienți aflându-se în programul de pregătire pretransplant. Centrul a fost realizat cu sprijinul organizației Dăruiește Viață, care a investit în camerele sterile încă din anul 2012.”

„Deocamdată sunt trei pacienți, toți sunt incluși în programul de pretransplant, pentru că trebuie să urmeze o etapă înainte de a ajunge la transplantul propriu-zis.”

„Vom avea un heliport”

„Da. Vom avea un heliport pentru zborurile de zi și zborurile de noapte, dedicat urgențelor medicale majore. Am peluat acest proiect îngropat și îl ducem la bun sfârșit. Sperăm ca în primăvara anului viitor să fie funcțional.”

De ce nu e funcțional acum?

„Transformarea actualului heliport în parcare nu s-a făcut în perioada 2017-2018.”

„Pentru a se putea ateriza pe acest heliport e nevoie, în momentul de față, să se oprească circulația între cele două semafoare, de la Podul Cotroceni la Podul Eroilor, timp de zece minute, pe ambele sensuri. Heliportul cel nou nu va fi acolo, ci într-un alt loc.”

 

***

Adriana Elena Nica ocupă postul de manager al Spitalului Universitar din iulie 2017, când a câștigat această poziție prin concurs. Anterior, ea a ocupat funcția de manager interimar, din februarie 2017, fiind propulsată în această postură de Sorin Oprescu, la rândul lui fost manager al instituției. În anul 2012, Nica a devenit iubita lui Oprescu, după niște gărzi de noapte petrecute împreună. Presa a speculat că Nica a fost „avansată” cu ajutorul lui Sorin Oprescu, având în vedere relația dintre cei doi, și că , de fapt, tot el conduce spitalul, din umbră.

„Nu-mi este rușine de relația mea cu Sorin Oprescu. Îl respect pe Sorin Oprescu pentru tot ce a făcut ca om, ca doctor, ca manager și ca primar. Încerc să iau de la el toate părțile bune și are multe părți bune, pentru că a reușit să-l cunosc foarte bine în toți acești ani. Și mi-aș dori să fac din Spitalul Universitar ceea ce Sorin Oprescu a făcut din Spitalul Universitar acum 20 de ani. Mă sfătuiesc cu  el în anumite privințe, însă deciziile le iau împreună cu echipa managerială, pentru că noi vom răspunde de ele”, declara Adriana Nica într-un interviu acordat Life.





Be the first to comment on "Adriana Nica, șefa Spitalului Universitar, explică de ce au fost sancționați angajații care au protestat în curtea instituției"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.