Căpitan Simona Maierean sau ascensiunea unei femei într-o meserie a bărbaților

Simona Maierean după primul zbor pe MiG la comandă simplă (stânga) și din perioada când activa pe C-27 Spartan. Credit foto: Forțele Aeriene Române/aeronews.ro

Share This:

Ar fi putut foarte bine să devină medic. Sau învățătoare. Ca orice om care calcă demn pe pământul lăsat de Dumnezeu. Dar a ales să privească în sus, spre cerul albastru, unde multe nu se văd, dar trebuie cunoscute. Însă, tot cu demnitate. De Ziua Aviației Române și a Forțelor Aeriene mi-am amintit de ea, Simona Maierean, prima femeie din România care a zburat pe MiG 21 LanceR. Având în vedere semnificația zilei, îmi permit să o declar Omul săptămânii și vă voi spune mai jos de ce.

Simona Maierean, după primul zbor pe MiG 21 LanceR la comandă simplă, 30 iulie 2009. Credit foto: Forțele Aeriene Române

La doar 33 de ani, căpitanul Simona Maierean trece printr-o nouă etapă de dezvoltare a carierei sale militare. După primul zbor la bordul unui MiG 21 LanceR (dublă comandă), efectuat la 13 martie 2009, după primul zbor pe MiG la simplă comandă, realizat la 30 iulie 2009, și după obținerea certificării de copilot pe C-27 Spartan, Simona Maierean surprinde din nou. În urmă cu o lună a plecat într-o misiune de trei ani în Ungaria, pentru a se alătura Forțelor Aeriene ale NATO care fac parte din programul Strategic Airlift Capability (SAC) în vederea instruirii pe C-17 Globemaster III, aparate de transport strategic construite de Boeing Integrated Defense Systems.




Simona Maierean este singura femeie pilot din România care s-a alăturat forțelor aliate (zece state membre NATO, la care se adaugă Suedia și Finlanda) care fac parte din SAC. Programul, care a debutat în 2008, are ca scop pregătirea piloților din statele membre pentru misiuni de transport de armament și resurse în teatrele de operațiuni ale aliaților, precum și ajutoare umanitare în zonele de conflict sau afectate de calamități. Filosofia acestui grup este de a pune la dispoziția celor 12 state, la comun, resurse necesare obținerii unei capacități maxime de transport aerian, cu cheltuieli minime.

Personalul care este instruit în cadrul SAC este pus la dispoziția grupului celor 12, nu doar la cea a statului din care provin piloții. Cu toate acestea, un stat membru al SAC își poate retrage piloții, pentru o perioadă sau definitiv, în situația în care are nevoie de ei în misiuni pe plan intern. Vedeta acestei acțiuni comune este C-17 Globemaster III, o aeronavă de transport tactic dezvoltată încă din anii 80 de Forțele Aeriene ale SUA pentru „mutări strategice” de trupe, armament și provizii oriunde în lume. Detalii prețioase despre această aeronavă incredibilă găsiți AICI.

Boeing C-17 Globemaster III. Credit foto: nspa.nato.int

„Sediul” programului Strategic Airlift Capability este baza aeriană Pápa, situată în vestul Ungariei (la 163 km depărtare de Budapesta și 161 km depărtare de Viena).

Simona Maierean va fi instruită de piloții americani vreme de trei ani pentru a executa misiuni de transport cargo, din postura de copilot. A obținut déjà certificarea de copilot pe C-27 Spartan, însă în România a cunoscută pentru saltul uriaș pe care l-a făcut în 2009, când a zburat singură pe supersonic. Avea 24 de ani când a devenit prima femeie pilot din țară care a zburat pe MiG 21 LanceR. Anterior, și-a făcut ucenicia pe Yak-52, Baza Aeriană Boboc din Buzău. După doi ani petrecuți la manșa lui, Simona a trecut la IAR 99. În 2008 a început cursurile teoretice pentru saltul pe MiG și la doar un an distanță a zburat singură la bordul acestui aparat care a făcut istorie.

Simona Maierean a primit botezul piloților, adică tăvălirea prin scaieți, după primul zbor cu MiG 21 LanceR. Credit foto: Forțele Aeriene Române

„Am luat decizia să nu mai zbor pe MiG pentru că am simțit că nu mai este locul meu acolo. În ce sens? Pentru un pilot de vânătoare, vârsta este un atu. Cred că dacă zbori pe supersonic destul de rar când ești tânăr, începând să zbori mai mult undeva după 35 de ani este târziu. Personal, consider că trebuie investit în piloții tineri de supersonice, cei de 23-25 de ani, până în 30 de ani să fie deja formați. Fără îndoială, perioada în care am zburat pe MiG a fost foarte frumoasă, nu o voi uita niciodată și consider că e un câștig din punct de vedere profesional să știi cum se întâmplă lucrurile într-o bază de aviație de vânătoare”, declara căpitanul Simona Maierean într-un savuros interviu acordat Aeronews.ro.



Be the first to comment on "Căpitan Simona Maierean sau ascensiunea unei femei într-o meserie a bărbaților"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*