Care-i, de fapt, baiul cu mașinile second hand?

Share This:

Cumnatul meu, singurul pe care îl am, locuiește în Germania. Nu e neamț, e român plecat peste hotare în căutarea unui trai mai bun. Unii le spun acestor oameni „căpșunari”, deși nu toți stau pe vine la cules de fructe. Primul lucru pe care și l-a luat când a ajuns acolo a fost un Opel SH de la un neamț get-beget. A dat 2.000 pe el, euro, firește. Zice că a fost o afacere ok. A făcut două drumuri Germania-România (și retur), până a găsit alta și mai bună. Tot Opel se cheamă, doar că mai mare. Pentru românii din afara țării, mașinile second hand sunt mană cerească. Dar, după câte se pare, și pentru cei de acasă.

De atunci mă tot bate la cap să-mi iau și eu una. O mașină second hand, zic. „Îți găsesc eu, că aici îs pe toate gardurile”. Tipu-i ardelean (ca mine) și nu vorbește prea mult. Dar când o face, ții minte ce spune. Marea problemă cu mașinile second hand e tocmai asta, că sunt pe toate gardurile. Iar asta ne afectează cel mai mult pe noi, ăștia care nu ne-am dus la „căpșuni”. De când taxa auto a fost eliminată, importurile de autovehicule rulate au ajuns la niște valori imposibil de imaginat. Conform Direcției Regim Permise și Înmatriculare a Vehiculelor, anul trecut românii au adus în țară cu 74% mai multe autoturisme la mâna a doua decât în anul anterior. Știți cât înseamnă asta? Nu mai puțin de 518.927 de mașini second hand nou introduse în traficul de la noi. Tot în 2017 s-au înregistrat și 496.723 de reînmatriculări de autoturisme rulate. Adică alea prezente pe piața internă, care și-au schimbat proprietarii.

N-am fost niciodată adeptul lucrurilor la mâna a doua, mai ales când a venit vorba de automobil. Singura dată când mi-am pus o piesă cu origine dubioasă (un fake) pe mașină, respectiva piesă a luat foc în timpul deplasării. Mi-am făcut procese de conștiință că am supus-o la un asemenea tratament inuman. Dar, dacă ar fi să cumpăr o mașină second hand, ea trebuie să îndeplinească niște condiții.

Să fie din clasa Compact. Cea mai bună mașină este cea pe care ți-o permiți, nu cea pe care o visezi. În targetul meu intră VW (Polo și Golf), Opel Astra și orice model Skoda, mai puțin Felicia și Fabia. Astea din urmă ar fi mai drăguțe dacă ar avea mâini, fund, sâni și picioare și ar ocupa scaunul din dreapta. Pe rând, nu amândouă în același timp.

Să fie rulată în țară. Ca să înțelegeți care-i baiu’ cu mașinile second hand e suficient să vă întoarceți la statistica de mai înainte. Noi românii avem o problemă gravă cu poluarea atmosferică pentru că în utlimii ani ne-a plăcut statutul ăsta de cimitir auto al Uniunii Europene. Așa că, până când statul va veni cu o altă variantă de impozitare a emisiilor nocive – și se lucrează intens la o nouă taxă auto – tot românu’ trage tare să-și aducă mașini second hand din afară. Contrar curentului general, au aș alege o mașină second hand rulată în țară, iar una dintre cele mai bune opțiuni e, în opinia mea, SIXT SH, divizia de vânzări mașini rulate a Sixt New Kopel Group.




Am condus mașini de-ale lor, folosind serviciul Rent a Car, și nu ai ce să le reproșezi pe partea asta. Ba ai toate șansele să cumperi un model cu care ai fost în vacanță sau la aeroport, fiindcă 99% din modelele scoase la vânzare provin din flota proprie a Sixt. Conform reprezentanților companiei, mașinile second hand comercializate de SIXT SH nu au mai avut alt proprietar, sunt ale lor de la kilometrul zero și sunt în perfectă stare de funcționare.

Să nu fie mai veche de 2014. Anul fabricației contează pentru starea motorului, pentru emisiile de CO2, dar mai e un aspect. Chiar și o mașină din 2014 sau mai nouă poate avea 150.000 – 200.000 km la bord și atunci nu merită investiția. Tocmai de aceea, unii comercianți de mașini second hand măsluiesc kilometrajul și tipi ca mine habar n-au ce țeapă își iau. „Pentru că vorbim de mașinile noastre, kilometrajul este permanent controlat înainte ca mașinile să fie scoase la vânzare. Sunt situații în care clientul vrea să verifice kilometrajul, iar verificarea se va face într-un service autorizat. Vârsta mașinilor noastre este între 2 și 4 ani”, îmi spune Eugen Măciucă, managerul SIXT SH. Perfect. Pot să o înscriu la Uber.

Să fie pe benzină. Am o afinitate pentru benzină, dar nu m-ar deranja să conduc un autoturism second hand 100% electric. Pe onoarea mea că aș vrea să văd cum se naște și evoluează o piață din asta de mașini electrice la mâna a doua. Aș fi printre primii care și-ar lua una. Revenind la benzină, e combustibilul cel mai ok pentru uz urban, dar și pentru ieșiri din oraș (mai ales cu un VW). Dar aș minți dacă aș spune că vreau mașină doar ca să merg la munte și la mare cu ea. Nu domnule, aș lăsa în plata domnului metroul și m-aș arunca cu ea în traficul de dimineață din București.

Să fie disponibilă prin buy back. În cazul în care rabla mea e mai căzătură decât a lor, m-ar avantaja dacă aș șputea-o cumpăra printr-un soi de program buy back. Adică eu iau de la ei mașina pe care am pus ochii, dar le dau epava mea și diferența de bani până la valoarea reală a modelului achiziționat. La SIXT SH, băieții acceptă orice fel de autoturism dat la schimb, plus diferența, la achiziția oricărui model second hand, indiferent de brand. Însă, dacă nici așa nu-ți ajung banii, poți plăti mașina folosind una din metodele de creditare pe care le ai la dispoziție pe acest site.

Să am garanție. Dacă ai bani de  mașină nouă, atunci știi că primești o garanție de cel puțin trei ani (sau un număr de kilometri) la motor. La mașinile second hand, această garanție este mai puțin probabilă, deoarece e un angajament riscant al vânzătorului. Istoricul curat al unei mașini este dat și de numărul de proprietari pe care i-a avut, astfel că un autoturism care n-a trecut din mână în mână are toate șansele să reprezinte o afacere, chiar dacă e la mâna a doua.

epiesa.ro

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.