Ce spun șefii Metrorex despre calitatea aerului de la metrou

Share This:

Au trecut aproape trei săptămâni de la articolul publicat de ziariștii de la Libertatea, material în care semnalau faptul că aerul pe care îl respiră bucureștenii în stațiile de metrou este mai toxic decât în orice intersecție aglomerată din oraș. Conducerea Metrorex nu a avut nici o poziție referitoare la subiectul menționat, pe care eu îl consider de importanță capitală.

Când o terță persoană, în această cauză un ziar, îți spune că în subteranul tranzitat zilnic de 700.000 de oameni se înregistrează concentrații de particule PM 10 și PM 2,5 de zece ori mai mari decât la suprafață, ieși măcar și contești valorile indicate de aparatul de măsurat. Sau spui că vei face propriile măsurători etc. Acest lucru nu s-a întâmplat. Șefii Metrorex au preferat să tacă, de parcă asta nu ar fi o problemă de sănătate publică demnă de a fi rezolvată. Dar au făcut-o acum și, în cele ce urmează, veți afla ce spun cei de la Metrorex despre calitatea aerului de la metrou și cum funcționează sistemul de ventilație din stații.

Îi felicit pe colegii de la Libertatea, care au dus la capăt o tentativă de-a mea de acum 4-5 ani, când am încercat un demers asemănător. Însă, spre deosebire de ei, am încercat să implic autorități ale statului cu abilități în verificarea calității aerului, pentru ca testările, mostrele și măsurătorile să nu poată fi contestate. Cu stupoare am aflat că Agenția pentru Protecția Mediului București nu are acoperire legală pentru a face măsurători pe peroanele de metrou și, mai mult de atât, nu are echipament mobil.

O altă instituție însărcinată cu protecția sănătății populației, Direcția de Sănătate Publică București, care ar fi putut preleva mostre din instalațiile de aerisire/ventilație, nu avea la vremea respectivă un laborator acreditat RENAR. Prin urmare, determinările, chiar corecte, puteau fi oricând contestate.




Cum se face ventilarea stațiilor de metrou

Bucureștenii care folosesc metroul respiră, teoretic, același aer pe care îl întâlnesc la suprafață. Spun teoretic, deoarece calitatea aerului din subteran este mai proastă, după cum vom vedea mai târziu. Sistemul de ventilare este unul extrem de rudimentar și nu prevede în nici un fel filtrarea/purificarea aerului nociv de care avem parte când ieșim din subteran. Șefii Metrorex mi-au explicat cum se aerisesc stațiile de metrou.

„Ventilaţia staţiilor se face cu ajutorul instalaţiilor mecanice de ventilare, dar şi natural prin diferenţe de presiune la accesuri, coroborat cu efectul de piston al trenurilor de metrou la intrarea şi ieşirea din staţii. Aerul de la metrou este cel preluat de sistemul de ventilație din exterior. Calitatea aerului din metrou este în concordanță cu calitatea aerului din exteriorul stațiilor de metrou, respectiv din zonele din care centralele de ventilație preiau aerul care este introdus în stații”, declară directorul general al Metrorex, inginer Dumitru Șodolescu (medalion).

Acesta precizează că aerul de la metrou e poluat suplimentar cu particule de praf care sunt antrenate din cauza efectului de piston generat de circulația trenurilor. Numai că, spune șeful Metrorex, particulele de praf sunt „preluate de instalațiile de ventilație generală (stație-interstație) și evacuate în exterior”. (După care se reîntorc, că trenurile circulă în subteran toată ziua). Evacuarea prafului se face tot prin gurile de ventilație prin care este pompat aerul în interior, deoarece sistemul de aerisire e atât de deștept încât „poate funcționa atât pe introducere cât și pe evacuare, în funcție de situație, anotimp, etc”.

Ce se întâmplă cu praful depus pe gurile de aerisire

Cei care aveți acasă aparate de aer condiționat știți foarte bine că periodic trebuie să le curățați de praf (spălarea filtrelor cu apă) și, la începutul sezonului cald, să chemați un depanator să efectueze o curățare antibacteriană cu o soluție specială. Un aparat de aer condiționat din casă care nu e curățat de bacterii și alergeni o dată pe sezon poate cauza probleme respiratorii grave.



Dar cum se curăță sistemul de ventilație de la metrou? Ne spune domnul Șodolescu:

„Curățarea prafului depus se face prin spălare periodică a stațiilor și a tunelurilor. De asemenea, prin programul de întreținere, personalul Metrorex asigură curățarea periodică a tuturor elementelor care compun sistemul de ventilație: prizele de ventilație, camerele atenuatoarelor de zgomot, camerele de umidificare, camerele ventilatoarelor. Deoarece sistemul de ventilație a stațiilor și tunelelor (sic!) de metrou este un sistem deschis, reversibil, care vehiculează în permanență debite importante de aer pe toată lungimea magistralelor de metrou, nu se poate face filtrarea aerului introdus din exterior în stație, având în vedere și rolul acestui sistem de ventilare în caz de situații de urgență”, spune acesta.

Am spus mai devreme că aerul din subteran este, teoretic, la fel de poluat ca și cel de afară. Practic este și de zece ori mai nociv decât cel de la suprafață, iar aici nu vin cu probele celor de la Libertatea. Reprezentanții Metrorex știu foarte bine ce vorbesc, având în vedere că fiecare angajat de la metrou are o porție zilnică de lapte, aliment care reține o cantitate importantă din noxele generate în subteran.

Ceea ce știu cei de la Metrorex, dar nu au spus aici, este că aerul din stațiile de metrou este mult mai poluat decât cel de afară din cauza particulelor de fier și de alte metale aflate în compoziția sa. Aceste particule sunt generate de frecarea roților pe șine și au un efect devastator asupra sănătății. Cercetările efectuate de prof. dr. Hanna Karlsson, de la Institutul Karolinska din Stockholm, au scos la iveală că particulele de fier distrug AND-ul uman. Inhalat în mod constant, aerul de la metrou sporește șansele de a dezvolta cancer.

„E o problemă extrem de serioasă, pentru că nivelul de concentrație al acestor particule în aerul din subteran este destul de ridicat, iar oamenii îl inhalează pe o perioadă mare de timp”, spune Hanna Karlsson.

De aceea, toate companiile de transport în subteran care își respectă călătorii colaborează cu universități de prestigiu sau cu institute de cercetare pentru identificarea unor soluții pentru purificarea aerului de la metrou.

Metrorex a făcut propriile măsurători. Cum au ieșit?

„Măsurătorile efectuate la Metrorex au fost făcute pentru reevaluarea locurilor de muncă în condiţii speciale, conform H.G. nr. 924/2017. Acestea au urmărit strict determinările de noxe fizice şi chimice de la locurile de muncă, noxe apărute în urma desfăşurării activităţii specifice fiecărui loc de muncă. Măsurătorile calităţii aerului înconjurător nu se fac conform H.G. nr. 924/2017. Acestea se fac conform legii nr.104/2011 care precizează clar că aerul înconjurător este aerul din troposferă, cu excepţia celui de la locurile de muncă”, mai spune directorul Metrorex.

Altfel spus, Metrorex nu a făcut măsurători pentru a afla care este calitatea aerului pe care îl respiră călătorii în fiecare zi fiindcă alea se fac în baza altei legi. Dar ce sau cine i-a oprit să le facă, nu înțeleg… Înțeleg însă că rețeaua de 71 de kilometri a Metrorex, care dispune de 53 de stații, deține instalații de ventilație modernizate doar în șase stații de metrou și cinci interstații, de pe tronsonul Petrache Poenaru – Timpuri Noi. Restul sistemului de ventilație este la fel cum a fost în ziua în care a fost dată în folosință fiecare magistrală în parte.

Cum funcționează sistemul de ventilație din trenurile de metrou 

Trenurile de construcţie nouă, Bombardier şi CAF, sunt dotate cu ventilaţie a salonului pentru călători, ce a fost proiectată, construită şi dimensionată conform standardelor europene de profil, spune directorul Metrorex. „Sistemul preia aerul din tunel, îl filtrează şi îl introduce în salonul calătorilor prin fantele special amenajate din plafonul fals al vagonului. Ventilatoarele sunt acţionate de motoare electrice, ale căror funcţionare şi comandă sunt integrate în sistemul de comandă al instalaţiei auxiliare a trenului. Astfel, ventilaţia funcţionează atât în timpul deplasării trenului, cât şi atunci când acesta este în staţionare.”




Be the first to comment on "Ce spun șefii Metrorex despre calitatea aerului de la metrou"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.