Cinci motive pentru care nu voi fi niciodată vegetarian

Share This:

Sunt gurmand din tată-n fiu, iar dacă există ceva care îmi place mai mult decât mâncarea acela e să o gătesc. Da, am o legătură specială cu mâncarea, pe care am învățat să mi-o prepar singur încă din adolescență. Tata – bucătar-ospătar, mama te dă pe spate cu preparatele ei. Ghiciți care a fost pasiunea mea de mic copil. N-am pus mâna pe ciocan și cuie decât după facultate, când a trebuit să-mi asamblez un dulap. Ani de zile a stat strâmb. Chiar dacă iubesc legumele și fructele, fără de care n-aș putea trăi, știu sigur că nu voi fi niciodată exclusiv vegetarian. Sau vegan. Deși sunt convins că acești oameni nu vin de pe Jupiter, nu pot să-i înțeleg cum, dintre atâtea lucruri de la care se pot abține, au ales tocmai mâncarea.

Chiar dacă una dintre cele mai mari plăceri ale omului e aceea de a le arăta celorlalți unde și de ce greșesc, eu mă voi rezuma la a vă spune de ce e bine să aveți o dietă „cu de toate”, dar echilibrată. Iată cinci motive pentru care nu voi fi niciodată vegetarian sau vegan!

Corpul meu spune: „Dă-mi!”

Dacă nu ai o recomandare medicală, atunci nu văd nici un motiv pentru care ți-ai supune corpul la asemenea cazne. Nu trebuie să fii doctor (dacă nu ai încredere în mine poți întreba unul) să înțelegi că fiecare aliment, inclusiv cele de origine animală, conține nutrienți necesari organismul uman. Sunt de acord că mâncarea procesată și mezelurile, dulciurile în exces și grăsimile au un efect devastator asupra corpului pe termen lung, dar să elimini definitiv carnea și alimentele preparate termic din alimentație mi se pare o alegere extremă.

Oameni buni, iubesc carnea!

Iubesc carnea atât de mult încât aproape că nu-mi pot imagina preparat sau masă fără ea. Sigur, carnea vine în diverse forme și variante, iar ca să nu ajung un troglodit încă de la o vârstă fragedă nu mănânc mezeluri (despre care știu că-s cancerigene), o las moale cu prăjelile și evit anumite sortimente de carne. Consumul moderat de carne e bun, deoarece proteinele de origine animală ajută la creșterea și regenerarea țesuturilor, la formarea anticorpilor și la reglarea funcțiilor vitale din organism. Dragi vegetarieni! Nu carnea e periculoasă pentru organism, ci felul în care o preparăm și cât de mare e porția pe care o băgăm în noi. N-a fost niciodată vorba despre ce să mănânci, ci cât să mănânci. De aceea, nu voi înțelege niciodată de ce ați ales să vă refuzați niște plăceri simple ale vieții, în numele unui stil de viață sănătos. (Dacă nu aveți o recomandare medicală, firește).

Într-o prezentare care a făcut deliciul publicului, susținută de medicul specialist în nutriție și boli metabolice Doru Negru, în cadrul unui eveniment la care am luat parte, acesta a spus: „Nu s-a pus niciodată problema ce trebuie să mâncăm. Ci cât trebuie să mâncăm. Mă întreabă lumea adesea: Domnule doctor, cât să mănânc? Și eu le răspund tot cu o întrebare: Cât de mult alergi? Și ei îmi spun: Deloc sau aproape deloc. Păi, atunci mănâncă mai puțin decât deloc”. Sănătatea unui om este direct proporțională cu activitatea lui sportivă, cu mișcarea pe care o face în aer liber. Ea nu stă doar pe farfurie. Iată ce pun eu pe farfurie când vreau să mănânc consistent, dar, în același timp, să asimilez toate vitaminele și proteinele de care am nevoie.

Carnea de miel e preferata mea, motiv pentru care gătesc foarte des friptură, însoțită neapărat de salată. Prefer spanacul și ridichile, dar o acompaniez adesea cu salată de sfeclă crudă (sau coaptă în cuptor) cu hrean proaspăt ras sau salată de varză dulce cu boia de ardei. Nu mă dau în vând după garnitura de cartofi, așa că, dacă simt nevoia, adaug în farfurie legume sotate sau peparate pe grătar.

Dieta vegetarienilor e anemică rău

Legume fără carne pot să mănânc, dar carne fără legume nu, deci aici avem ceva în comun. Dar vegetarienii au ales extremele și ei cred că au făcut cea mai bună alegere. Sigur că și vegetalele au proteine (boabele de soia, lintea, fasolea, mazărea, dar și semințele și cerealele), dar nu degeaba sunt considerate proteine incomplete. Refuzul de a mânca preparate din carne, ouă și lactate are ca efect scăderea aportului de vitamina B12. Vitamina asta e foarte importantă în organism pentru funcționarea normală a sistemului nervos, pentru menținerea sănătății psihice și reducerii oboselii și extenuării. Ea se absoarbe, în proporție covârșitoare, tocmai din alimentele pe care vegetarienii le ocolesc (carne, fructe de mare, ouă, lactate, pește). Dacă ai acuzat stări de oboseală și slăbiciune generală, constipație, scădere în greutate și anemie, e foarte probabil din cauza deficitului de fier și de vitamina B12. Nu te lua după gura lumii, care spune că spanacul îți asigură necesarul de fier în sânge! Tot suplimentele de fier se asimilează mai bine, dacă nu ai o dietă diversificată.

Chiar dacă n-o să te conving să renunți la regimul ăsta de viață (nici nu intenționez), trebuie să-ți iei vitamina B12 de undeva. Am și eu prieteni vegetarieni și toată ziua bună ziua sunt pe vegetale și pe…. suplimente alimentare, produse-surogat pentru alimentele pe care le refuză. Chiar luna asta a mai apărut unul pe piață, B12 Vital, un supliment alimentar cu vitamina B12, creat de Worwag Pharma. Pe prospect scrie că „reduce oboseala și îmbunătățește calitatea somnului”. Alungă stările de neliniște și readuce bucuria de a trăi. Nu, nu are gust de carne de porc.

Așa arată ambalajul B12 Vital

Prea multe riscuri

Consumul moderat de proteine și carbohidrați nu este la fel de periculos cum este consumul exclusiv de legume. La nivelul organismului tău se produc dezechilibre metabolice și hormonale cu implicații serioase asupra stării generale de sănătate. Dieta exclusiv vegetariană, în nemernicia ei, îmbătrânește mult mai repede organele interne, iar deficitul de aminoacizi esențiali are efect negativ asupra ficatului și creierului. În lipsa proteinelor, masa musculară are de suferit. N-o spun eu, o spun medicii. „E greșeală frecventă în rândul femeilor care vor să slăbească. Ori sar peste mese, ori mănâncă mai puțin, ori mănâncă verdețuri. Dacă nu mâncăm deloc, organismul trebuie să facă rost de energie de undeva. Şi de unde credeţi că ia? În nici un caz din depozit. Distruge masa musculară, fiindcă, în lipsa mişcării, nu are nevoie de ea”, mai spune dr. Doru Negru, care, culmea, nu e adeptul îmbuibării. Medicul militează pentru reducerea porțiilor la masă, prelungirea timpului alocat mâncatului, înlocuirea siestei de după masă cu plimbările în aer liber și pentru reducerea cantității de zahăr și sare în alimente.

Ok, dacă tot nu poți să renunți la regimul exclusiv vegetal, adaugă suplimente! Nu uita ca înainte să întrebi un medic care e frecvența cu care trebuie să folosești acest gen de produse!

Nu-mi plac extremele

Îmi amintesc că am fost întrebat odată ce orientare politică am. Sunt de dreapta? De stânga? Naționalist extremist? Conservator? I-am demonstrat că pe durata unei zile fiecare dintre noi este câte puțin din fiecare. Atunci, de ce aș susține că mă aplec într-o direcție sau alta? Iau tot ce e mai bun din jurul meu, chiar și părerea că aș putea greși acuzând regimul de viață vegetarian. Chiar și așa, vegetarianismul este o alegere extremă care, în treacăt fie vorba, nu-i deloc recomandată copiilor, aflați în perioada de dezvoltare. Copiii au nevoie de carne, dar și de tine ca părinte să-i arăți cum să găsească echilibrul în tot ceea ce face. Pentru a nu a alege extremele în viață. Oricare ar fi ele.



2 Comments on "Cinci motive pentru care nu voi fi niciodată vegetarian"

  1. George Wallachian | 6 noiembrie 2017 at 17:18 | Răspunde

    In drum spre casa, citindu-ti randurile despre mancarea de miel, mi-e foame rau! Am fost 10 vegetarian dar acum pe loc miel as manca.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*