Pacienții pot reclama condițiile din spitale prin intermediul unor infochioșcuri

Share This:

Una caldă, alta rece. Vestea bună este că pacienții din toată țara vor putea trimite sesizări și reacții cu privire la modul în care au fost tratați în spitale, prin intermediul unor infochioșcuri amenajate în instituțiile medicale. Toate datele vor fi colectate de reprezentanții Alianței Pacienților Cronici din România (APCR), care își propun să creeze o hartă a excelenței medicale din România. Totodată, în urma feedback-ului venit de la pacienți, alianța va transmite informații autorităților medicale în vederea îmbunătățirii condițiilor din spitale și a sistemului de sănătate în general.

Până atunci să ne „delectăm” cu veștile rele, căci ele sunt nelipsite din viața noastră. La mai bine de trei luni de la desființarea comisiilor de specialitate din cadrul CNAS, care aprobau tratamentele scumpe pentru o serie de afecțiuni cronice, situația stă mai rău decât înainte de aplicarea acestei măsuri de debirocratizare. Pacienții au semnalat faptul că unele tratamente au fost întrerupte, în vreme ce altele nici măcar nu au fost inițiate. Reprezentanții APCR susțin că de atunci și până azi accesul pacienților la tratamente scumpe este din ce în ce mai greu, numărul prescripțiilor pentru bolnavii cronici scăzând cu circa 20%.

„Acest lucru se întâmplă din mai multe motive. Cel mai important factor e că doctorii au o presiune permanentă asupra lor și sunt foarte atenți la ceea ce prescriu. Fiindcă nu au informații clare despre tratamente, se feresc să le recomande, în special pe cele scumpe. Ar fi trebuit instruiți toți medicii prescriptori, de pe toate patologiile, dar acest lucru nu s-a întâmplat. Am cerut desființarea comisiilor, pentru ca doctorii să aibă autonomie în prescriere, dar le e cam frică să facă acest lucru. Soluția, pe termen scurt, acolo unde e posibil, este să constituim comisii la nivelul spitalelor, interdisciplinare, pentru a echilibra cumva răspunderea eliberării tratamentelor. Pentru a nu mai pune toată răspunderea pe umerii unui singur medic”, ne-a declarat Cezar Irimia, președintele Federației Asociațiilor Bolnavilor de Cancer (FABC).




Și, iată, cum ne întoarcem la comisii, după ce le-am desființat pe alea de la nivelul CNAS. Pentru unele arii terapeutice, decizia medicală cu privire la prescrierea de medicamente poate fi întârziată de anumite documente, însă medicul este cel care ar trebui să decidă cea mai potrivită formă de tratament pentru pacienții săi.

„Prescrierea medicamentelor pentru hepatite a devenit o problemă. Medicii se tem să prescrie tratament de lungă durată, din cauza Curții de Conturi, acestora fiindu-le teamă să nu li se impute contravaloarea medicamentelor”, a afirmat Marinela Debu, președintele Asociației Pacienților cu Afecțiuni Hepatice, la dezbaterea „Implicații legale ale prescrierii de medicamante în România: de la răspunderea personală la impactul asupra pacienților”.

Ministerul Sănătății pregătește o măsură care va veni în sprijinul tuturor pacienților din România, care presupune afișarea tuturor stocurilor de medicamente pe site-ul instituției. „Ministerul anunță că are în lucru un ordin privind afișarea stocurilor de medicamente pe site-ul Ministerului Sănătății, unde să poată fi consultat și văzut în orice moment ce medicamente sunt disponibile și unde. Ministerul Sănătății anunță că ia în calcul absolut toate propunerile inițiate de asociațiile de pacienți”, spune Octavian Alexandrescu, subsecretar de stat în Ministerul Sănătății.

Un astfel de proiect, la scară mai mică, a fost deja implementat de Asociația Pacienților cu Afecțiuni Autoimune și Asociația Bolnavilor de Cancer. E vorba de aplicația informatică Medarp, prin intermediul căreia bolnavii pot afla în ce farmacie găsesc medicamentele pe care le caută și cu ajutorul căreia pot comanda un tratament. În acest moment rețeaua cuprinde 140 de farmacii mici din toată țara și patru firme de distribuție, conectate prin acest instrument în interesul pacienților. Informații referitoare la farmaciile incluse în proiect puteți afla la numărul de telefon 0727.341.434.

plantum.ro
Ce soluții avem pentru ca bolnavii să aibă acces la tratamente

Cezar Irimia consideră că există soluții pentru deblocarea acestei situații, însă e nevoie de interes din partea tuturor celor din sistemul de sănătate.

„Este nevoie de comisii la nivel local, la nivel de spital, pentru a da acel confort medicului curant în prescriere. Apoi, întărirea controaleleor, atât la Ministerul Sănătății, cât și la Casa Națională de Asigurări de Sănătate. Este nevoie de instruirea medicilor prescriptori, pentru rezolvarea problemei accesului la tratament. Trebuie să existe întâlniri la nivelul caselor județene de asigurări de sănătate, pentru deblocarea accesului la prescrieri”, a spus Irimia.

Citește și:

Experiment social. Cum reacționează oamenii când le spui că ai fost bolnav de TBC

Mierea de Manuka, antibioticul 100% natural care te scapă de E.coli și Stafilococul auriu

Be the first to comment on "Pacienții pot reclama condițiile din spitale prin intermediul unor infochioșcuri"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*