România cea cu două viteze: încet și scandalos de încet

Credit foto: ISU Hunedoara

Share This:

Tocmai mă pregăteam să spun că transportul pe calea ferată este cel mai eficient și printre cele mai sigure din lume, când am dat peste știrea asta. Nu, în România aceste date nu sunt valabile și le puteți mulțumi guvernanților pentru treaba asta. Din 2009 și până azi, incompetența din transportul feroviar este garantată prin hotărâre de guvern, iar acum se lucrează la o nouă păsuire a măsurilor de garantare a drepturilor călătorilor.

Dacă nu știai deja, tu, române, ești singurul cetățean european, membru UE, care nu are dreptul la despăgubiri în urma unor călătorii dezastruoase cu trenul. Rahatul ăsta a fost stabilit în 2009, prin hotărâtre de guvern, când autoritățilii au cerut de la UE niște păsuriri de la normele europene, pe motiv că societatea de Căi Ferate din România ar intra în faliment într-o lună dacă ar plăti despăgubiri călătorilor săi. În 2014, Guvernul Ponta a cerut UE o nouă păsuire, pe motiv că CFR SA și Ministerul Transporturilor nu au reușit să îmbunătățească infrasctructura de transport din România pentru a oferi servicii, atenție!, decente.

Credit foto: ISU Hunedoara

În 2019 expiră perioada de grație acordată statului român pentru a intra în rândul statelor europene, dar, ce credeți?, un nou proiect de hotărâre de guvern se află în lucru pentru prelungirea termenului de aplicare a legislației europene cu încă cinci ani. Da, au trecut aproape zece ani în care ție, ca român, ți-au fost refuzate cele mai elementare drepturi, pe care, de altfel, le ai la transportul cu avionul sau cu autocarul. Guvernanții, indiferent de culoarea lor politică, nu au făcut nimic să îmbunătățească măcar condițiile de transport cu trenul. Pariu că mai au nevoie de încă 100 de ani?

Ce drepturi ai dacă nu ești cetățean second hand

Dacă trenul întârzie, oriunde în Uniunea Europeană, și de vină nu este vreo calamitate naturală, călătorii au dreptul la despăgubiri, după cum urmează:

25% din prețul biletului – pentru întârzieri cuprinse între 60 și 119 minute

50% din prețul biletului – pentru întârzireri de peste 120 de minute

100% din prețul biletului și cazare la hotel de trei stele – în cazul în care pierzi ultima legătură feroviază din ziua respectivă.



Conform datelor oficiale, trenurile din România înregistrează întârzieri cumulate de circa 2,5 milioane de minute pe calea ferată, ceea ce înseamnă puțin peste 41.666 de ore sau ceva peste 1.736 de zile (57,8 de luni). Aproape cinci ani de întârzieri cumulate de toate trenurile CFR într-un singur an calendaristic. Știu că nu suntem Japonia și nu vom fi niciodată, însă menționez acest lucru pentru a vă reaminti cât de departe suntem de normalitate: în această țară, tranurile au întârizieri cumulate de trei minute pe an, motiv suficient pentru directorii companiei lor de transport să-și prezinte demisiile.

Citește și: 9 motive pentru care transportul cu trenul în România este de rahat

Ce primești, de fapt

În schimb, responsabilii din CFR au introdus WiFi în câteva vagoane, au lansat trenurile soarelui, care rulează cu 160 km/h pe o distanță de cel mult 100 km, au decorat două locomotive cu motive românești (cum altfel să ne arătăm patriotismul) și… cam atât. O călătorie de la București la Timișoara costă aproape la fel de mult ca una de la Cluj la Viena, vagoanele sunt mizerabile, căldura – cu porția, vitezele – mică și scandalos de mică, locuri în tren – ba, chiar dacă ai cumpărat bilet. Nu doar uneori, ci întotdeauna, ar trebui să acționezi ca acești oameni. Bravo lor! Huooooo, CFR!

Be the first to comment on "România cea cu două viteze: încet și scandalos de încet"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.