Parlamentarii au redus cuantumul amenzilor aplicate bicicliștilor, dar asta ar putea să vă bucure doar pe jumătate. Pentru a putea circula regulamentar pe drumurile publice, trebuie să respecți o droaie de norme, stabilite printr-un regulament de aplicare a Codului Rutier.
Dar, să începem cu vestea bună, și anume reducerea amenzilor, propunere cu care au fost de acord și senatorii și deputații. OUG 195/2002 prinvind circulația pe drumurile publice a fost modificată printr-un proiect de hotărâre adoptat de Camera Deputaților (decizională) la 27 noiembrie 2019. Pentru a intra în vigoare, modificarea trebuie promulgată de președintele Klaus Iohannis și publicată în Monitorul Oficial.
UPDATE: Klaus Iohannis a promulgat legea
Președintele Klaus Iohannis a promulgat, luni, 23 decembrie 2019, legea care modifică OUG 195/2002 .
Amenzile pentru bicicliști s-au redus fiindcă abaterile acestora au fost trecute din clasa a III-a de sancțiuni, în clasa a II-a de sancțiuni. Conform Codului Rutier, clasele de sacțiuni aplicate pentru abateri de la normele de circulație sunt următoarele:
- Clasa I – 2 sau 3 puncte-amendă;
- Clasa a II-a – 4 sau 5 puncte-amendă;
- Clasa a III-a – de la 6 la 8 puncte-amendă;
- Clasa a IV-a – de la 9 la 20 puncte-amendă;
- Clasa a V-a – de la 21 la 100 puncte-amendă.
Amenzi mai mici pentru bicicliști. Un punct-amendă înseamnă 10% din salariul minim brut pe economie, adică 208 lei la momentul discuției de față. Dacă salariul minim brut pe economie va crește (cu 7%), cum spun guvernanții, va crește și valoarea punctului-amendă.
Asta înseamnă că pentru abateri de la normele de circulație, bicicliștii vor fi amendați cu 832 – 1.040 de lei. Până acum amenzile se situau între 1.248 și 1.664 de lei.
Uite aici -> o bicicletă de oraș ieftină, cu cadru de aluminiu, suspensie pe furcă și schimbătoare Shimano
Amenzi mai mici pentru bicicliști. Reguli de respectat pe două roți
![](https://danbrumar.ro/wp-content/uploads/2019/11/amenzi-mai-mici-2.jpg)
Cum spuneam, faptul că „pilotezi” o bicicletă te face deja biciclist și, astfel, pasibil de amenzi dacă nu respecți un set de reguli. Iată ce nu ai voie să faci când te deplasezi cu bicicleta!
- Să circuli pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatoare „Accesul interzis bicicletelor”.
- Să te deplasezi cu bicicleta pe trotuare, mai puțin în cazurile în care aici sunt amenajate piste speciale destinate lor (adică mai nicăieri).
- Să circuli fără a ține cel puțin o mână pe ghidon și ambele picioare pe pedale.
- Să circuli în paralel cu alt biciclist (cu excepția situațiilor când participi la competiții sportive organizate).
- Să circuli sub influența alcoolului, a produselor ori substanțelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora.
- Să înveţi să conduci bicicleta pe drumurile intens circulate.
- Să circuli pe aleile din parcuri sau din grădini publice, cu excepția cazurilor când nu stânjenesc circulația pietonilor (asta-i tare).
- Să te folosești de un vehicul aflat în mers ori să fii remorcat de un alt vehicul sau împins ori tras de o persoană aflată într-un vehicul.
- Să circuli pe partea carosabilă în aceeași direcție de mers, dacă există o cale laterală, o potecă sau un acostament practicabil, ce poate fi folosit (și asta-i tare).
- Să transporți o altă persoană pe bicicletă, cu excepția copilului până la 7 ani.
- Să transporți sau să tragi orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stânjenesc sau periclitează conducerea vehiculului ori circulația celorlalți participanți la trafic.
- Să circuli pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, fără să ai asupra ta vestă reflectorizantă, stop și far funcționale
- Să circuli pe șosele acoperite cu polei, gheață sau zapadă.
- Să circuli cu defecțiuni tehnice la sistemele de frânare sau cu o bicicletă care nu are claxon.
- Să traversezi pe bicicletă drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor (câți respectați asta?).
- Să conduci bicicleta fără a menține contactul roților cu solul.
Trei lucruri și-apoi vă las. Amenzi mai mici nu înseamnă și probleme pe două roți la fel de mici. Ca să nu aveți probleme cu bicicletele pe drumurile publice, nu uitați să circulați pe banda I, să aveți întotdeauna actul de identitate asupra voastră și, foarte important, trebuie să aveți cel puțin 14 ani ca să vă puteți aventura pe șosele.
Ți-a fost util articolul? Dă-l mai departe! THX
Credit main photo: Jonny Kennaugh/UNSPLASH
Am vazut foarte multi biciclisti si motociclisti inconstienti. Dar adevarul este ca nu cred ca exista solutii pentru haosul din marile orase cum este Bucurestiul. Sunt pur si simplu prea multe masini care blocheaza traficul si astfel toata lumea face „cum poate” sa ajunga mai repede indiferent de legi si de amenzi.