Bucureștiul, poluat și în timpul stării de urgență. Ce valori PM10 s-au înregistrat

Credit foto: Hpgruesen/Pixabay.com

Share This:

Că Bucureștiul e poluat și prăfuit știam deja cu toții, că nu degeaba a fost condamnată România la CEDO pentru aerul murdar din acest oraș. Însă, stațiile de monitorizare a calității aerului au înregistrat depășiri ale nivelului de particule în suspensie PM10 chiar și în timpul stării de urgență. Adică în perioada în care, teoretic, românii au stat în case. Iată realitatea!

Deși traficul a fost redus, concentrațiile de PM10 au înregistrat depășiri în mai multe zile, atingându-se inclusiv valori orare de zeci de ori mai mari decât cele permise conform legislației europene. Concluzia este a Ministerului Mediului, care a realizat o analiză a întregii perioade de distanțare socială în ceea ce privește evoluția poluantului PM10.

PM10, compusul cel mai important în această perioadă, cel care poate fi și vector de transport COVID și pentru care Bucureștiul a fost condamnat de Curtea Europeană de Justiție, a înregistrat episoade constante de creșteri în perioada stării de urgență. Jumătate din valorile orare înregistrate în zilele lunii aprilie au depășit cu mult valoarea-limită de 50 de micrograme/mc, stabilită la nivel european.

Cele mai mari valori orare înregistrate în această perioadă au fost în zilele de 26-27 martie: 627 µg/m3, la stația la Lacul Morii, 570 µg/m3, la Bucur Obor, și 644 µg/m3, la Cercul Militar”, a subliniat ministrul Costel Alexe.

Ministrul a precizat că a avertizat de 7 ori Primăria Capitalei în legătură cu nivelurile ridicate de particule în suspensie PM10 și a cerut măsuri imediate. Din câte se pare, nici o măsură nu a fost luată de edilii capitalei.

De fiecare dată când bate vântul în Capitală ne dăm seama cât de murdar este Bucureștiul” – Costel Alexe, ministrul mediului

Cele mai multe zile cu depășiri din perioada stării de urgență au coincis cu prezența vântului puternic. Acesta recirculă praful din Capitală, purtător de PM10 și, astfel, concentrațiile devin periculoase pentru populație.

Chiar Planul Integrat de Calitatea Aerului, asumat de Primăria Capitalei, vorbește de reduceri de până la 42% a lui PM10 în București, doar dacă arterele, străzile și trotuarele orașului ar fi constant spălate mecanic! Tot planul Primăriei Capitalei spune că reducerile lui PM10 pot ajunge până la 90% dacă spălarea Bucureștiului ar fi urmată și de aspirare”, a spus ministrul Costel Alexe.

Citește și: Ce spun șefii Metrorex de calitatea aerului de la metrou

Ce sunt particulele PM10

Particulele PM10 provin atât din mediul natural (erupții vulcanice, eroziunea rocilor, furtuni de nisip și dispersia polenului), cât și în urma acțiunilor omului (industria, sistemul de încălzire a populației, centralele termoelectrice, traficul rutier – pneuri și arderi incomplete).

Emisiile de dioxid e azot, la jumătate

Vestea bună este că traficul scăzut a avut ca efect diminuarea emisiilor de NO2 (dioxid de azot) care, în combinație cu particule din aer, poate forma un strat brun-roșcat. În prezența luminii solare, oxizii de azot pot reacționa și cu hidrocarburile formând oxidanți fotochimici.

Oxizii de azot sunt responsabili pentru ploile acide care afectează atât suprafața terestră cât și ecosistemul acvatic, se arată pe site-ul calitateaer.ro, al Rețelei Naționale de Monitorizare a Calității Aerului.

Credit foto: Victoria Strukovskaya/UNSPLASH

În perioada stării de urgență, emisiile de dioxid de azot au scăzut la jumătate. Această scădere este rezultatul direct al reducerii traficului din capitală, acesta fiind responsabil pentru peste 90% din emisiile de NO2 din București.

Bucureștiul poluat – România, condamnată la CJUE

La 30 aprilie 2020, Curtea Europeană de Justiție a făcut publică decizia de condamnare a României pentru depășirile constante de PM10 din București. Într-un comunicat de presă, ministrul mediului a pus la zid administrația Firea pentru lipsa măsurilor de reducere a concentrațiilor de particule poluante.

România a fost condamnată de Curtea Europeană de Justiție după ce Primăria Capitalei nu a reușit să reducă poluarea cu PM10 în București. O țară întreagă condamnată pentru o administrație iresponsabilă! Acesta este rezultatul după câțiva ani de dialog cu Comisia Europeană. Comisia a fost răbdătoare cu noi și în acest subiect! A așteptat în câțiva ani ca Primăria București să aprobe un Plan de reducere a poluantului PM10”, a spus Alexe, subliniind că decizia Curții nu prevede, deocamdată, nicio sancțiune. Însă, acest lucru s-ar putea schimba oricând.

Pentru cauza României, suma forfetară minimă care poate fi propusă este peste 1,6 milioane de euro, iar penalitățile pe zi pot varia de la circa 2.000 euro, până la 120.000 de euro pe zi”, a mai spus acesta.

answear.ro%20

În replică, Gabriela Firea i-a atras atenția lui Costel Alexe că România a fost condmnată la CEDO pentru poluarea înregistrată într-o perioadă în care ea nu era primar general.

Perioada pentru care Curtea de Justiție a Uniunii Europene a condamnat România – pentru poluarea din București – a fost generată de nerespectarea condițiilor de calitate a aerului impuse de legislația europeană într-o perioadă anterioară actualului mandat – (7 ani de neconformare, respectiv intervalul 2007-2014, când primari generali au fost Adriean Videanu și Sorin Oprescu).

Poluarea din Capitală nu a apărut în anul 2016, este un subiect ignorat de toate autoritățile timp de peste 20 de ani! Conștienți de gravitatea acestei probleme, ne-am concentrat eforturile pentru implementarea unor măsuri eficiente de reducere a poluării în Capitala României”, a reacționat Gabriela Firea într-un comunicat de presă.

Ce măsuri spune Primăria Capitalei că a luat pentru reducerea poluării

  • Înnoirea parcului auto al operatorului public de transport în comun, prin cumpărarea de autobuze noi Euro 6; urmează achiziția de autobuze hibrid, autobuze electrice și tramvaie noi.
  • Culoare unice pentru transportul în comun, pentru liniile de tramvai cu utilizare intensă.
  • Semaforizarea inteligentă a intersecțiilor.
  • Încurajarea utilizării mijloacelor de transport alternativ, prin realizarea de piste de biciclete și prin acordarea a 30.000 de vouchere pentru achiziționarea de biciclete.
  • Casarea a peste 4.000 de rable și acordarea a 5.000 de eco-vouchere în valoare de 9.000 de lei fiecare, pentru achiziționarea de mașini noi.
  • 1.527 acțiuni de control pe şantierele publice și private, soldate cu 904 sancțiuni în valoare de 400.000 de euro (anii 2017-2019). Printre abateri au fost și cele legate de lipsa implementării măsurilor necesare evitării producerii și răspândirii prafului.

Credit foto: Hpgruesen/Pixabay.com

Be the first to comment on "Bucureștiul, poluat și în timpul stării de urgență. Ce valori PM10 s-au înregistrat"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.