Pentru că mulți dintre voi mi-ați scris și m-ați întrebat „cât durează, domne’, schimbarea titularului de contract la curent?”, am revenit cu acest articol. În mesajele pe care mi le-ați trimis pe blog, unele postate în cadrul acestui articol, altele direct pe e-mail, mi-ați sesizat faptul că furnizorii de curent se mișcă încet atunci când vine vorba de procesarea dosarelor depuse.
Și eu am trecut printr-un proces de schimbare a titularului de contract și totul s-a făcut în trei zile. Schimbarea titularului de contract este o floare la ureche doar în situația în care nu e însoțită de lucrări suplimentare la rețeaua de distribuție. Sau când nu sunt litigii pe locul de consum ori probleme de susccesiune.
UPDATE!! Contract energie electrică 2021 | Ce document nu mai e necesar la contractul de curent
Din păcate, legislația în vigoare privitoare la activitatea de furnizare a energiei electrice (Ordinul ANRE nr. 64/2014) conține formulări ambigue. Mai ales în ceea ce privește termenele pe care trebuie să le respecte furnizorii de electricitate.
Articolul 18 din Regulament, formulare ambiguă
La cererea scrisă a unui client final, furnizorul este obligat să comunice, în scris, într-un interval de cel mult 15 zile lucrătoare de la data primirii cererii, o ofertă privind condiţiile de furnizare a energiei electrice pe piața concurențială, care conţine: preţul de furnizare, condiţiile şi termenele de plată şi data-limită de încheiere a contractului de furnizare. Dacă clientul final solicită și are dreptul la serviciul universal, FUI (furnizorul de ultimă instanță) remite acestuia o ofertă pentru încheierea unui contract de furnizare în aceste condiții.
Exprimarea lasă loc de interpretare, fiindcă Regulamentul nu stabilește care e data-limită pentru încheierea contractului de furnizare. Spune doar că furnizorul trebuie să-ți trimită o ofertă în cel mult 15 zile lucrătoare de la depunerea cererii.
Pentru lămuriri suplimentare m-am adresat companiilor de electricitate care activează în România. Iată care au fost răspunsurile lor la întrebarea Cât durează schimbarea titularului de contract?
Schimbarea contractului la ENEL (pagina următoare)
Schimbare titular contract ENEL România
Durata soluţionării unei astfel de cereri poate să difere în funcţie de contextul în care are loc procedura de schimbare a titularului de contract.
Spre exemplu, soluţionarea poate fi posibilă şi în urma unei singure vizite în punctele de lucru. Însă poate dura câteva zile, dacă situaţia impune intervenţia operatorului de distribuţie. Aceasta e necesară pentru montare contor sau în cazul în care procesul este gestionat prin mijloace de comunicare la distanță.
Însă, folosirea mijloacelor de comunicare la distanță (e-mail, online) oferă un grad sporit de confort clientului. El nu trebuie să facă o vizită la punctele fizice de contact. „Precizăm că suntem oricând la dispoziţia clienţilor noştri, pentru a identifica în mod corespunzător tipul solicitării, paşii necesari pentru fiecare situaţie în parte, dar şi termenele aferente de soluţionare”, spun reprentanții ENEL România.
Citește și: Experiment în pandemie: accesul în magazinele Enel, doar cu programare
Care e procedura de schimbare a titularului de contract
În ceea ce priveşte procedura de schimbare a titularului de contract, nu au fost operate modificări majore față de anul trecut. A fost simplificat procesul de contractare online, fiind mult mai prietenos în acest moment.
Încheierea unui contract de furnizare se face în situaţiile schimbării parţiale sau totale a identităţii clientului, preluării prin cumpărare, moştenire, închiriere a unei locuințe (cu acordul proprietarului), donaţie a unei locuințe sau a unui spațiu deja racordat la energie electrică, fără a fi necesare modificări ale instalației electrice sau pentru un loc de consum nou, după obținerea avizului tehnic de racordare.
Documente necesare încheierii contractului de furnizare
Cerere pentru încheierea contractului de furnizare a energiei electrice;
Semnarea de către solicitant a formularului Oferta de de furnizare a energiei electrice;
Cerere de reziliere din partea actualului titular de contract, doar în cazul în care preluarea contractului de furnizare a energiei electrice se face de la o persoană juridică (de exemplu de la dezvoltator imobiliar);
Actul de proprietate în copie sau orice alt înscris care atestă dreptul de folosință asupra locului de consum pentru care se solicită încheierea contractului (plus acordul proprietarului de încheiere a contractului de către chiriaș în formă autentică sau semnat în fața angajatului punctului Enel);
Actul de identitate sau actul de constituire al asociaţiei (asociaţii de proprietari) în copie.
Unde se trimit documentele
Documentele completate pot fi transmise online, prin intermediului contului MyEnel sau la adresa de email contacteem.ro@enel.com sau direct în Punctele Enel din proximitatea clientului. Clienţii sunt rugaţi să transmită într-un singur mesaj toate documentele necesare pentru încheierea contractului de furnizare. Procesarea documentelor și înregistrarea acestora în sistemul informatic va fi mai rapidă.
Pe cât posibil, este recomandat să fie specificat codul Eneltel al locului de consum pentru care clientul dorește încheierea unui nou contract de furnizare.
Cum completezi cererea de întocmire a contractului
În formularul tip Cerere pentru încheiere contract, la secțiunea „Tipul instalației electrice”, în cazul în care a cumpărat imobilul, clientul este rugat să completeze „preluată de la … ”, menționând numele actualului titular al contractului de furnizare, precum şi indexul şi seria contorului electric.
Pentru confirmarea echipamentului de măsurare a energiei electrice, clientul este rugat să ne transmită o poză a contorului. Dacă locul de consum nu a fost racordat anterior la rețeaua electrică, se va bifa opțiunea „nouă”.
Cum alegi tariful de facturare (completarea ofertei de furnizare)
Oferta de furnizare reprezintă opțiunea viitorului client pentru tariful de facturare a energiei electrice consumate. Există două opțiuni principale de alegere a ofertei de furnizare:
- la tarifele reglementate de ANRE, caz în care se va transmite completată și semnată oferta de furnizare a energiei electrice clienti casnici – zona Muntenia;
- la ofertele de preţ din piaţa liberă oferite de Enel.
Pentru tarifele reglementate, clienţii pot consulta secţiunea dedicată pentru descrierea acestora, iar pentru ofertele Enel din piaţa liberă se poate accesa pagina Oferte destinate clienților rezidențiali sau pot suna la numărul 0800.070.701 pentru mai multe detalii şi informaţii.
E bine să știi
În cazul contractelor de vânzare-cumpărare cu clauză de întreținere sau cu uzufruct viager este necesar acordul notarial pentru încheierea contractului de furnizare a energiei electrice. În cazul contractelor de închiriere sau de comodat este necesar acordul notarial al proprietarului pentru încheierea contractului de furnizare a energiei electrice de către chiriaș. În cazul extrasului de carte funciară, aceasta nu trebuie să fie mai veche de 30 de zile.
Dacă a avut loc o schimbare a numelui sau numărului stradal față de adresa înscrisă în actul de deținere a spațiului, respectiv a actualului contract de furnizare, este necesară o adeverință de la primărie cu noua denumire sau noul număr al străzii ori un certificat de nomenclatură stradală.
Schimbarea contractului la ELECTRICA (pagina următoare)
salutare
mie mi-a luat aproximativ 2 luni sa fac asta, ( cu reconectare cu tot )
iar ultima reglare a documentelor fiscale s-a intins pe inca 2 luni,
pe scurt am inceput in Mai si am terminat in Septembrie
deoarece asa merge treaba la ENEL
in schimb la gaze….. alta viata , am trimis documentele online astazi si a doua zi la ora 13 aveam un tehnician la apartament care a dat drumul la gaz.
Sunt cazuri și cazuri. Vă dau și eu un exemplu. O româncă stabilită în Italia m-a contactat acum câteva luni să mă întrebe cât ar dura procedura de încheiere a unui contract. Femeia urma să vină în țară să cumpere o casă și nu putea sta în România decât cinci zile. Mă întreba dacă va reuși oare să rezolve totul în acele cinci zile. I-am sunat pe cei de la compania de curent, nu contează care, le-am explicat situația și s-a rezolvat. M-a contactat femeia să-mi spună că totul a durat două zile. Și-a făcut cruci, fiindcă nu credea că e posibil așa ceva în țara asta. Bravo lor!