Căutăm trei români deștepți care să le fie de folos celorlalți

Credit foto: Riccardo Annandale/UNSPLASH

Share This:

Dacă ar fi trebuit să postez un anunț la mica publicitate, l-aș fi compus cam așa. Dar informația e doar parțial adevărată; nu caut eu, ci Organizația Ashoka și Fundația Schneider Electric sunt în căutarea a trei români, persoane fizice, antreprenori sau organizații, care să vină cu niște soluții inovatoare și creative de combatere a sărăciei energetice și de promovare a sustenabilității energetice. Nu sunt niște termeni pompoși, explic imediat.

Cel mai recent studiu din domeniul utilizării energiei, realizat de Right to Energy Coalition, arată că 20% dintre cetățenii acestei țări nu au acces la servicii energetice la costuri accesibile. Aproximativ 460.000 dintre gospodării nu au acces formal la energie și un procent considerabl de conaționali aruncă banii pe fereastră din cauza pierderilor de căldură din locuințe, pe timp de iarnă. Studiul mai arată că românii cheltuiesc resurse importante din bugetul familiei pentru încălzirea și iluminarea locuințelor, ceea ce îi împiedică că investească bani în satisfacerea altor nevoi primordiale.

Credit foto: Ekaterina Kuznetsova/UNSPLASH

În scopul combaterii acestui fenomen, Organizația Ashoka și Fundația Schneider Electric au lansat acceleratorul de soluții Social Innovation to Tackle Energy Poverty, în cinci țări din Europa Centrală și de Est: Polonia, Cehia, Ungaria, România și Bulgaria. Trei finaliști din fiecare țară vor fi ghidați și sprijiniți financiar pentru a pune în practică ideile de a dezvolta soluții sustenabile pentru cetățenii cu acces limitat la energie.

„Acest program, ca și cele pe care le-am desfășurat în trecut, își propune să identifice să sprijine dezvoltarea a 15-20 de proiecte inovatoare care oferă soluții creative și cu potential de schimbare sistemică pentru combaterea sărăciei energetice și promovarea sustenabilității energetice”, spune Patricia Benchenna, director of Philanthropy for the Schneider Electric Foundation.

Cei 15 finaliști selectați (trei din fiecare țară) vor beneficia de:

  • 5 luni de îndrumare pentru dezvoltarea unei strategii de scalare și accelerare a impactului social al proiectelor lor;
  • Activități de networking și de învățare cu alți inovatori sociali, experți și organizații din domeniu;
  • Vizibilitate sporită în cadrul evenimentului final de la Bruxelles (decembrie 2019);
  • Oportunități de sprijin suplimentar (de mentorat și financiar) de la Fundația Schneider Electric și de la Fondul de Investiții Impact Schneider Electric;
  • 3.500 de euro premiu pentru câștigători (un câștigător din fiecare țară).

„Ne bucurăm că le putem oferi această oportunitate unică inovatorilor sociali din Centrul și Estul Europei. Având în vedere lipsa de cunoaștere asupra problematicii sărăciei energetice, dar și nivelul scăzut de încredere și colaborare transsectoriale, am deschis acest accelerator de soluții, pentru prima dată, și către inovatori care au o simplă idee de combatere a acestui fenomen, nu neapărat un proiect deja implementat. Problema sărăciei energetice în regiune este acută: trebuie să găsim soluții eficiente și scalabile. Un sfert dintre est europeni fie nu își pot încălzi în mod adecvat locuința, fie nu își permit plata facturilor, fie, pur și simplu, nu au acces la energie electrică, în secolul XXI”, spune Corina Murafa,director Executiv Ashoka România.

Fenomenul sărăciei energetice se află la intersecţia dintre venituri mici, facturi mari la utilităţi şi eficienţă energetică scăzută. Acceleratorul de inovații sociale va lua în considerare proiecte dintr-o varietate de subiecte, inclusiv: colaborare intersectorială, educație, eficiență energetică, producția de energie, finanțare inovatoare, sănătate, bunăstare și dezvoltare economică. Mai mult, oportunitatea este deschisă atât soluțiilor mature, cât și proiectelor aflate în stadiu de idee. Aplicațiile se completează online la www.tackleenergypoverty.org până vineri, 12 aprilie 2019, ora 24:00 CET.

Credit foto: Blake Lisk/UNSPLASH

Acceleratorul de inovații sociale e un proiect susținut de Enel România, care cunoaște problemele accesului dificil la energie electrică.

„Pentru noi subiectul sărăciei energetice este foarte relevant, mai ales că studiile pe care le-am susținut au arătat că aproximativ 20% din populația României se confruntă cu acest risc. În ultimii ani am implementat proiecte-pilot în comunități dezavantajate, am identificat mediatori pentru accesul la energie, am studiat fenomenul pentru a avea o înțelegere mai aprofundată. În plus, încercăm mereu să ne adaptăm la nevoile tuturor clienților noștri și în acest sens avem nevoie de idei noi și inovatoare. Sperăm ca prin această competiție să descoperim acele idei sau inițiative care ne pot ajuta să ducem la nivelul următor eforturile noastre”, susține Alessio Menegazzo, director Sustenabilitate și Afaceri Instituționale Enel România.

Citește și: Zece idei smart care te vor ajuta să câștigi bani făcând economie la energie

Citește și: Cum poți face economie la energie fără a-ți reduce nivelul de confort

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.