Ce au cumpărat românii în pandemie și pe ce vor da banii de Black Friday

Dorin Boerescu, CEO 2Performant

Share This:

Când spuneam că în pandemie mi-am cheltuit banii pe lucruri neașteptate, nu credeam că sunt singurul în această situație. Ultimele 8 luni au influențat considerabil alegerile tuturor în materie de bunuri de larg consum. Vorbim de un trend care se va păstra tot anul și, mai mult ca sigur, în primul trimestru din 2021. Am vorbit cu Dorin Boerescu, CEO 2Performant, despre ce au cumpărat românii în pandemie și pe ce vor da ei banii de Black Friday.

Dacă pijamalele și pantalonii de trening sunt achiziții firești pentru o populație consemnată la domiciliu, hainele scumpe au fost surpriza acestei perioade de izolare și pline de restricții.

Pandemia a schimbat regulile comerțului offline, dar a produs și efecte în comerțul online. Care a fost comportamentul româniilor în aceste luni?

„Obiceiurile de cumpărare s-au mutat în online, iar trendul acesta se păstrează. Românii au cumpărat diferit pentru că nevoile lor s-au schimbat odată cu noul stil de viață impus de pandemie. Implicit, comportamentele de achiziție, valoarea și conținutul coșului s-au modificat și ele. Au crescut spectaculos magazinele care au răspuns rapid la nevoile imediate ale oamenilor: electronice, în special laptopuri și tablete (noi, dar și cele second hand), produse alimentare, produse pentru casă și grădină, cărți și produse din sfera entertainmentului.

Românii au cumpărat haine scumpe

Totodată, s-a schimbat profilul celor care cumpără online, dar și puterea de cumpărare. În ultimele luni, s-au cumpărat mai multe produse de calitate mai slabă. Dar sunt mai mulți în online și dintre cei care cumpără produse scumpe sau chiar de lux.

Un exemplu de schimbare de comportament am remarcat în categoria fashion. În vreme ce a scăzut interesul pentru hainele pentru diverse ocazii speciale, cum ar fi baluri de boboci, nunți, botezuri, evenimente care practic nu se mai țin, a crescut segmentul hainelor de casă și al celor dedicate sportului în aer liber, dar și cel al hainelor mai scumpe. În zona aceasta vedem acum în online cumpărători cu venituri peste medie, care până acum preferau shopping-ul în mall-uri și concept store-uri.

În ceea ce privește domeniul afilierii, evoluția vânzărilor în funcție de numărul vânzărilor per categorii a arătat astfel în 2020, conform cifrelor din platforma 2Performant.com.”

Putem vorbi de o schimbare a obiceiurilor de consum în această perioadă?

„Da, cu siguranță putem vorbi de o astfel de schimbare. Un număr semnificativ de români sunt interesați de produse din sfera casă și grădină, electronice (mai ales tablete, laptopuri și telefoane), soluții pentru a lucra de acasă, surse noi de învățare și distracție.

În intervalul 11 martie – 31 octombrie 2020 s-au înregistrat creșteri spectaculoase pe următoarele categorii de produse, în platforma 2Performant: alimente și hypermarket (657%), sport (402%), beauty (171%), îngrijire personală și sănătate (155%), jucării și articole pentru copii (153%), flori și cadouri (83%).”

Cum vezi ediția din acest a Black Friday, prima desfășurată în context epidemic? 

„Primul Black Friday în pandemie își va păstra cu siguranță efervescența, relevanța ca eveniment principal de shopping al anului în online. În plus, se va întinde pentru anumite categorii de produse pe o perioadă mai lungă decât o singură zi. Nevoia de informare a clienților asupra produselor este mai mare. Vom vedea categorii diverse care vor crește ca vânzări. Iar aici mă refer la produsele favorizate de pandemie. Dar vom vedea și mai mulți cumpărători în online, acesta fiind primul Black Friday online pentru mulți dintre ei.

Evenimentul de anul acesta va aduce cu siguranță și inovații din partea magazinelor, care se luptă pentru atenția cumpărătorului și fidelizarea acestuia. Un exemplu este magazinul online floridelux.ro, care a venit cu o idee ingenioasă anul acesta: cumperi de Black Friday cu discount-uri de 30% și se livrează oricând în 2021. Cu siguranță vom vedea multe astfel de soluții venite din partea brandurilor.

Cărțile, la mare căutare în pandemie

În cazul afilierii, Black Friday reprezintă o perioadă de dealuri bune pentru afiliații cu experiență, iar implicarea mai mare din partea magazinelor care au conștientizat valorea existenței unei echipe de vânzări online va duce la creșteri importante și pe zona comisioanelor generate de afiliați.”

Am văzut bilanțul întocmit de voi în 2019, cu cele mai căutate categorii de produse de Black Friday. Crezi că tendința se va păstra și în 2020? Ce rol ar putea juca în această poveste articolele de asigurare a sănătății?

„Cărțile, articolele pentru casă, electronicele și electrocasnicele sunt categorii care vor crește și anul acesta. Dar nu vor fi singurele. Ne așteptăm la creșteri relevante și în categoriile de fashion, cosmetice și produse de îngrijire personală. Dar și produse pentru îngrijirea copiilor și jucării. De asemenea, în categoria cadouri, unii comercianți se așteaptă la dublarea vânzărilor față de Black Friday 2019 și estimează că mulți români vor face de acum achiziții pentru sărbătorile de iarnă.

În ceea ce privește articolele pentru asigurarea sănătății, am văzut deja în pandemie o creștere semnificativă a acestor produse. Sunt substanțiale creșterile de vânzări de produse de tip măști de protecție, mănuși, dezinfectanți și ne așteptăm ca această cerere să rămână ridicată atât în 2020, cât și în 2021. Este o categorie de produse mult mai puternic influențată de contextul epidemiologic și social decât de Black Friday.”

CITEȘTE ȘI:

2 Comments on "Ce au cumpărat românii în pandemie și pe ce vor da banii de Black Friday"

  1. Un ulei cu CBD ar fi bun in perioada asta cand stam in casa 🙂 ajuta la moral

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.