Cum arată noile stații de metrou Laminorului și Străulești - Așa și pe dincólo

Cum arată noile stații de metrou Laminorului și Străulești

Share This:

Locuitorii cartierului Bucureștii Noi trebuie să fie cei mai fericiți bucureșteni în acest moment. Au cele mai moderne stații de metrou din oraș, iar afirmația nu e deloc exagerată. Am fost la inaugurarea pompoasă pregătită de Metrorex și Ministerul Transporturilor și sunt în măsură să vă spun ce-mi place la aceste stații, dar și ce n-a ieșit prea bine.

Ultimele stații de metrou care au fost date în folosință, înainte de cele două, au fost Jiului și Parc Bazilescu, în 2011. De atunci s-a lucrat, mai mult sau mai puțin eficient, la realizarea cenușăreselor de pe magistrala a IV-a. Stațiile Laminorului și Străulești surprind prin dotări, însă nu și prin design, care e unul minimalist.

Noile stații de metrou – ce îmi place

Accesibilitate bună. Stația Laminorului are patru guri de acces/ieșire, câte două pe fiecare parte a bulevardului Bucureștii Noi, dotate cu scări fixe, scări rulante și lifturi. Persoanele cu handicap pot ajunge cu ușurință pe peron, cu liftul, însă doar două din cele patru guri au fost accesibilizate pentru călătorii în scaune cu rotile.

Stația Străulești are trei guri de acces/ieșire, din care una dă chiar în viitorul parcaj de tip park&ride care se construiește în imediata apropiere. Străulești este o stație de capăt de linie și va intra în alcătuirea primului nod intermodal de transport urban al Bucureștiului.

Toalete, frate!

Poate cel mai mare handicap al oricărei stații de metrou construite în secolul trecut este lipsa toaletelor. Ei bine, constructorii au rezolvat această problemă și au prevăzut WC-uri pentru femei, bărbați și persoane în scaune cu rotile.

Sistem nou de validare

Cele două stații au, normal, cel mai modern sistem de validare a călătoriilor. Oficialii Metrorex au renunțat la turnicheții metalici și au optat pentru sisteme de acces cu uși din sticlă. La fluxul de călători pe care îl vor înregistra cele două stații într-o zi normală de muncă eu zic că porțile de acces sunt suficiente.

Lumină naturală în noile stații de metrou

Stația Străulești a devenit prima care e luminată natural, datorită celor șase luminatoare din tavan, care permit razelor solare să intre în subteran. Personal nu le văd utilitatea, din două motive: o dată pentru că becurile și neoanele din subteran continuă să fie folosite, chiar și ziua; apoi, luminatoarele au fost proiectate și amenajate astfel încât să asigure lumină naturală pe culoarul de acces spre peron, nu pe peron.

Nici nu ar fi fost inginerește posibil, având în vedere că peronul e poziționat chiar sub bulevard. Anul viitor, Eroilor 2 va fi cea dea doua stație de metrou care va beneficia de lumină naturală.

Stații de metrou cu automate de cartele

Ambele stații de metrou abia inaugurate au automate de eliberat cartele de călătorie. Plata se poate face atât cash, cât și cu cardul bancar.

Covoare tactile

Nu sunt convins dacă să le trec la lucruri pozitive, căci nu știu dacă aceste facilități oferite persoanelor cu deficiențe de vedere chiar folosesc la ceva. Am făcut eu pe orbul prin București, dar încă nu le-am testat. Așa că mai bine îi întrebăm pe cei cărora le sunt adresate covoarele tactile de direcționare dacă le consideră utile.

Noile stații de metrou – ce nu-mi place

Trenuri vechi

Pe magistrala a IV-a circulă acum șase trenuri IVA, fabricate la Arad. Le știți, sunt epavele alea pe care Metrorex le-a tot peticit și reparat fiindcă că n-a avut bani de unele noi. Alea pline de graffiti. Doar șase, așadar, circulă pe linia Gara de Nord 2 – Străulești, la interval de opt minute. Poate că nici nu e nevoie de mai multe.

Mersul trenurilor

În cele două stații nu sunt ecrane care să afișeze timpul de așteptare a trenurilor. Vei știi câte minute ai de așteptat pe peron doar dacă citești paragraful anterior. Ține minte: opt minute, indiferent de ora la care circuli.

Fie ea și naturală, piatra e o abureală

Au o manie ăștia de la Metrorex să pună piatră naturală, cu picățele, mai peste tot în stații. Asta nu e rău, dar marmura cu picățele, de la intrarea în stații, e nasoală rău. Creează o atmosferă de cavou în subteran, zici că intri în cripta lui Tutankamon.

Trecutul zonei nu e suficient exploatat

În timpul săpăturilor efectuate la stația Străulești, muncitorii au scos la suprafață istoria acestui loc. Situl arheologic Străulești-Măicănești era cunoscut încă din anii 60, când a fost descoperit cu prilejul unor excavații solicitate de Muzeul Municipiului București. Atunci s-a aflat că așezarea datează încă din epoca bronzului și că a păstrat numeroase mărturii ale influenței Imperiului Roman asupra vieții locuitorilor de aici: locuințe, piese de ceramică, monede de argint.

Recent, constructorii au descoperit niște bucăți de silex (o rocă lucioasă foarte dură), care au ajuns obiect de studiu pentru specialiști. Cu toate acestea, istoria locului nu e foarte bine reprezentată, cu toate că proiectanții au prevăzut niște panouri serigrafice decorative la nivelul căii de rulare. Ele conțin elemente arheologice descoperite în zonă, imprimate.

Parcajul nu e gata

Mult așteptatul parcaj de tip park&ride, de la capătul magistralei a IV-a, nu e pus în funcțiune. Lucrările vor mai dura cel puțin un an. Ideea construirii lui este una excelentă, pentru că oferă posibilitatea românilor sau străinilor care vin în București, cu mașinile personale, să-și lase autovehiculele în parcare și să-și continue voiajul prin capitală cu metroul.

Oricum ai privi lucrurile, cele două stații de metrou abia inaugurate sunt mană cerească pentru cei care locuiesc în Bucureștii Noi. Urmărește mai joi un filmuleț de 8 minute pe care l-am făcut cu ocazia deschiderii și nu uita să apreciezi acest articol dacă ți-a plăcut!

Citește și:

Metroul de Străulești, pe contrasens din prima zi



1 Comment on "Cum arată noile stații de metrou Laminorului și Străulești"

  1. Scrie,te rog,si un articol despre peroanele de tramvai din București înguste lipsite de garduri de protecție.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.