Un prieten care a petrecut șase luni în Afganistan, servind patria, îmi zicea că dacă este ceva de care se teme mai mult decât de atentate cu bombă-capcană acela e medicul stomatolog. Am râs cu poftă de el, asigurându-l că teama lui nu are fundament. Tipul are 1,80 m înălțime, o greutate de peste 80 de kilograme și are la activ mai multe misiuni fără o zgârietură în zonele de foc din Orientul mijlociu și îndepărtat. La câteva săptămâni de la discuția noastră, întors în țară, Aurel a fost nevoit să meargă la stomatolog pentru a-și trata două carii și pentru a-și scoate o măsea. M-a rugat să-i recomand un cabinet, un medic blând și, dacă se poate, să-l însoțesc. L-am dus la Crystal Dental Clinic, unde știam că există soluții pentru fricoși ca el.
Era alb ca varul când a intrat în cabinet, transfigurat, abia reușind să îngaime două vorbe. Am râs iar de el, în sinea mea, dar și mai comic era ridicolul situației: doi bărbați care merg împreună la stomatolog, ca doamnele la toaletă, fiindcă unul dintre ei nu se descurcă singur. Eram ca tata și fiul care mergeau de mână în prima zi de școală. În cazul lui Aurel era prima dată când ajungea la stomatolog, din postura de adult, deci nu ne aflam departe de adevăr.
Frica de stomatolog se poate instala și târziu, după efectuarea primului tratament dentar (prima carie) sau după prima experiență dureroasă. Martin Tickle, profesor de sănătate publică stomatologică la Universitatea din Manchester, spune că anxietatea dentară este mai răspândită la copiii ai căror părinţi se tem de dentist. Aceeași anxietate o au și cei care au mai trecut prin extracții dentare. Toate clinicile din România care vor să vină în ajutorul pacienților cu frică de dentist au tehnici de sedare (ușoară, medie, profundă sau totală) pentru a te scăpa de acest sentiment greu controlabil.
Aurel a aflat că temerile sale erau nejustificate. După 20 de minute de stat pe scaun, malacul din Afganistan adormise ca un prunc în fața dentistului. Când medicul l-a trezit, a avut o reacție de om care trăise o revelație: „asta a fost tot?”. Da, Aurel, asta a fost tot. Te poți întoarce la misiunea ta mai puțin periculoasă.
***
„Oroarea” prin care trec în timpul tratamentului dentar este ultimul lucru la care mă gândesc atunci când mă duc la dentist. Am trecut peste aceste temeri și am cu totul alte așteptări de la medicul meu dentist. Iată ce așteptări am eu de stomatologul meu!
Să-mi recomande tratamentul de care am nevoie
Pe piața medicală din România e plin de cabinete stomatologice, dar și de medici dentiști. După șase ani de facultate și încă trei ani de rezidențiat, un medic stomatolog se crede îndreptățit să-ți ia banii de fiecare dată când deschizi gura. Și nu e o exagerare, căci nu e la îndemâna oricui să-ți spună cât de mult suferă gura ta. Însă, uneori, stomatologii sunt înclinați să-ți recomande o lucrare de care nu ai nevoie imediată, din dorința de a încasa costul tratamentului. Calitatea de a alege în interesul meu face diferența dintre un medic atent la nevoile pacienților săi și unul interesat mai degrabă de profitul său.
Să vorbească în permanență cu mine
Comunicarea în timpul tratamentului dentar (de cele mai multe ori unidirecțională) e o metodă foarte bună de alungat teama. Când un medic îmi spune ce urmează să facă, ce o să simt în timpul lucrării, la ce să mă aștept în următoarele minute, îmi induce o stare de siguranță. Medicul care vorbește cu mine în timp ce realizează tratamentul de canal îmi demonstrează că e un bun psiholog, atent la nevoile și temerile mele.
Să lucreze curat
Îmi place curățenia, nu neapărat și ordinea. Însă, un medic care se prezintă în fața pacienților cu halatul spălat și perfect călcat, dar și care lucrează curat, inspiră respect și profesionalism. Curățenia și igiena sunt atribute indispensabile unui medic și, de regulă, sunt primele care se văd când te așezi pe scaun. Nu contează prețurile, dotările cabinetului, programul medicilor etc. dacă se încalcă regula de aur a serviciilor medicale.
Să fie disponibil
O cerință destul de greu de îndeplinit este ca medicul să se adapteze programului tău. De cele mai multe ori, când vrei să mergi la un control suni și te interesezi când e disponibil medicul de care te-ai atașat. El are un program, care poate suferi mici modificări, însă nu în toate cazurile el se poate adapta la agenda ta. În cazul clinicilor cu recenzii foarte bune sau al medicilor extrem de căutați, acest lucru devine și mai greu. Însă, există și locuri în care medicul face slalom printre programări pentru a-ți face pe plac. Să fie disponibil când programul meu îmi permite, iată o calitate apreciabilă a unui medic dentist!
Iată ce așteptări am de la o clinică stomatologică!
Pacienții care s-au atașat de un stomatolog (fiindcă așteptările lor au fost confirmate) vor merge după acel medic, chiar dacă, la un moment dat, el își va încheia colaborarea cu clinica respectivă. În circa 85% din cazuri, pacientul își urmărește medicul, în care a identificat toate acele atribute de care vorbeam. Un cabinet stomatologic cu adevărat bun își va păstra pacienții și dacă îi convinge că toți ceilalți dentiști lucrează la fel de profesionist și sunt înclinați să-i pună pe ei pe primul loc. Iată ce aștept eu de la managerii unei clinici stomatologice!
Să mă convingă că afacerea lor nu stă într-un singur om
Într-o clinică respectabilă, care și-a câștigat notorietatea și respectul clienților, serviciile rămân la aceeași calitate, chiar dacă un medic apreciat de pacienți a ales altă provocare în meseria lui. E un sentiment foarte plăcut să știi că vei fi tratat la fel de bine de orice angajat din echipă.
Să nu facă rabat de la igienă
Insist pe igienă, fiindcă este un lucru care nu se poate negocia niciodată. Cei care conduc destinele unei clinici stomatologice știu că în momentul în care coboară ștacheta serviciilor lor își pot pierde pacienții. Domeniul serviciilor medicale este unul extrem de fragil, iar încrederea câștigată cu greu, poate în ani de muncă, se poate pierde într-o clipă de neatenție.
Să mă fidelizeze
Unele clinici au metode de a-și fideliza pacienții, de a-i ține aproape și de a-i convinge să revină. E adevărat că mersul la stomatolog nu e ca mersul după pâine, fiindcă nu-ți albești dinții în fiecare zi, nici nu-ți pui aparat dentar în fiecare lună. Însă, cu reduceri la anumite tratamente dentare sau cu posibilitatea de a aplica pentru servicii pe bază de abonament, o clinică mă poate convige, o dată în plus, să-i trec pragul și a doua, și a treia oară. Poate chiar de mai multe ori.
Să-mi ofere garanții la fiecare lucrare stomatologică
Când tata s-a operat la inimă, într-un spital de stat, medicul l-a pus să semneze un acord, prin care se angaja să nu facă nici un fel de contestație dacă operația eșuează. L-am întrebat de ce se întâmplă asta, iar răspunsul său mi s-a părut justificat: „Domnule, operez pe inimă, nu fac o simplă injecție”. Deși mi-a oferit garanții că operația va reuși, a lăsat o portiță pentru neprevăzut. Cei care ați fost la stomatolog în ultimii ani ați sesizat, de bună seamă, că înainte de a intra în salon ești pus să semnezi un acord pentru situații de acest gen. Nu e o încercare de a fugi de răspundere, ci o modalitate prin care medicii vor să se asigure că ai înțeles care sunt riscurile eșecului unui tratament stomatologic dacă nu respecți indicațiile.
De exemplu, un implant dentar va avea o durată de viață mult mai mică dacă pacientul sparge alimente tari (nuci, alune) sau dacă deschide capace de suc cu dinții abia puși. Pacienții fumători ar trebui să se gândească de două ori înainte de a-și face implant, deoarece fumul de țigară scurtează considerabil durata de viață a unui implant. De fapt, un medic implantolog care pune pacientul pe primul loc va condiționa realizarea acestei lucrări de renunțarea la fumat. Altfel, garanția de bună execuție este imposibil de acordat.
Leave a comment