Dacă ai un blog sau știi cu ce se mănâncă social media, se prea poate să fi auzit de marketing afiliat, un instrument deștept de a face bani pe internet. Dacă nu l-ai folosit până acum, atunci ține aproape, deoarece acest articol ți-ar putea fi util pentru a-ți monetiza conținutul de calitate din online.
Însă, textul de mai jos se adresează și celor care fac primii pași în blogging, dar mai ales celor care încă se gândesc să dea din taste pentru a ajunge la inima publicului pe care îl caută. Și fiindcă mulți m-au întrebat dacă fac bani din asta, răspunsul e aici.
Mai întâi trebuie să știi că nimeni nu face bani din piatră seacă, iar în blogging există destule lucruri seci. Succesul tău în online nu vine peste noapte, iar el depinde de mai mulți factori. În primul rând trebuie să stabilești ce fel de blog vrei să ai și cărui public vrei să te adresezi. Cel mai bun mod de a porni un blog este să scrii pe o foaie ce pasiuni ai, ce-ți place ție să faci și faci bine.
Odată ce ai stabilit asta, vezi cu cine concurezi pe această nișă. Dacă vrei să începi un blog de cooking, află că în România sunt câteva foarte bune și se află deja la ani lumină distanță de tine. Poate îți place și stăpânești bine domeniul parenting. Ghinion, și aici sunt câțiva bloggeri de top (în special bloggerițe) care fac bine ceea ce fac.
Indiferent ce ai alege, încearcă să-ți propui să vii cu ceva ce ei nu au. Eu mi-am „deschis” un blog generalist, nu fiindcă le știu pe toate, ci pentru că n-am pasiuni covârșitoare și pentru că… nu mă pricep la mai nimic.
Succesul în online vine greu, iar regula de aur este să livrezi conținut de calitate, unic și cinstit, pe măsura așteptărilor celor care te urmăresc. În momentul în care ai ajuns să creezi o comunitate în jurul blogului tău, de oameni care intră zilnic să vadă ce ai mai scris, atunci te poți gândi să monetizezi acest succes, căci, da, blogul e și o sursă de venit, nu doar un moft.
Eu așa am procedat la început. Abia la un an după ce mi-am lansat blogul m-am gândit la marketing afiliat, unde activez în rețeaua 2Performant.com. Pe vremea aceea se numea 2Parale, însă și-a schimbat numele, și-a diversificat paleta de servicii și și-a sporit numărul de colaboratori-advertiseri.
Cum funcționează platforma 2Performant
2Performant e o platformă online care facilitează colaborarea dintre magazinele online (advertiserii) și oamenii din social media/bloggeri (afiliații). Advertiserii, care vor întotdeauna să vândă ceva, au nevoie de ajutor pentru a ajunge la publicul lor țintă. Aici intervii tu, afiliatul, care le spui cititorilor tăi ce lansează advertiserii, ce promoții au și de ce merită să facă o achiziție.
Nu e nici o șmecherie la mijloc. Dintotdeauna omul are o nevoie de cumpărare, care e satisfăcută de cineva care are o nevoie de vânzare. Cu toții mâncăm, bem, ne îmbrăcăm, folosim produse de îngrijire corporală, mergem în vacanță. Chiar și cititorii tăi. Deci, oferă-le soluții adaptate nevoilor lor!
Metode de promovare a produselor/serviciilor
Fiecare advertiser are în rețeaua 2Performant unul sau mai multe feed-uri de produse pe care vrea să le vândă, dar și o serie de bannere publicitare, care prezintă un produs, o categorie de produse sau o ofertă la acestea. Fiecare produs, categorie de produse sau banner are în spate un cod, pe care tu trebuie să-l inserezi în blog în locul sau locurile în care consideri că va beneficia de vizibilitatea pe care ți-o dorești.
Dacă alegi prima metodă, poți lua un produs sau o categorie de produse din feed și să vorbești despre el. Poți realiza un articol dedicat acelui produs, în care să le spui cititorilor tăi care sunt motivele pentru care tu crezi că ar trebui să-l cumpere; sau poți, pur și simplu, să faci o trimitere către el, printr-un link de afiliere.
De obicei, eu recomand produse sau servicii pe care le-am testat deja și ofer argumente pentru care o fac. În alte situații, recomand produse sau servicii pe care nu merită să le ratezi în ruptul capului, în cadrul unor campanii de soldare sau oferte fără egal (de exemplu de Black Friday, că tot vine peste noi).
Dacă alegi varianta bannerelor, acestea pot fi amplasate atât pe prima pagină a blogului, cât și în cadrul unor articole în care tratezi subiecte care au ceva în comun cu produsul/serviciul recomandat. Spre exemplu, e aiurea să pui un banner cu reclamă la rochii de seară într-un articol în care vorbești de decarbonizarea motoarelor auto. Cu siguranță că printre cei care citesc astfel de texte se numără și femei, dar demersul tău nu va avea succes.
Însă, instrumentul meu preferat Quick Link, care se găsește în secțiunea Tools. Ai posibilitatea să generezi linkuri rapide pentru orice produs care te interesează sau, mai bine spus, care îi interesează pe cei care te citesc. Eu folosesc acest tool când vreau să promovz produse sau campanii de reduceri pe Facebook. Și ca să înțelegi cum funcționează îți fac o demonstrație.
Mai întâi intri pe site-ul unui advertiser pe care vrei să-l promovezi. Pentru acest exemplu am ales vegis.ro. Alegi un produs pe care intenționezi să-l recomanzi celor care te urmăresc pe rețeaua de socializare sau pe grupurile de discuții în care ești membru.
Copiezi URL-ul produsului (am ales mierea de Manuka de la vegis.ro, care în această perioadă are un preț redus cu 30 de lei) și îl „verși” în căsuța Quick Link.
Dai comanda Convert și, iată, ai un nou link, de data aceasta unul de afiliere, care îți recunoaște semnătura.
După ce l-ai convertit îl copiezi și deschizi pagina/contul de Facebook pentru a pregăti postarea. Dai paste codului generat după convertire și vei sesiza că acesta îi trimite pe cititorii tăi exact la produsul promovat, pe site-ul advertiserului partener.
Înainte de a publica postarea, selectează codul generat și în locul lui scrie un mesaj în care să-i îndemni pe cei care te citesc să intre pe site-ul pe care îl recomanzi. Poți scrie ceva de genul: „Miere de Manuka, de la Wedderspoon, acum cu 30 de lei mai ieftină pe vegis.ro. Încearc-o și tu!”. Apoi poți da publish.
Opțional, poți adăuga mai multe fotografii care însoțesc postarea ta, pe care o poți distribui apoi în grupurile de discuții care acceptă astfel de mesaje sau pe conturile/paginile de Facebook ale prietenilor. Atenție! În general grupurile de discuții nu agreează reclamele și postările care îndeamnă la cumpărături, pe care le consideră deranjante.
Poți risca să fii exclus din acele grupuri, de aceea e bine să citești regulile care guvernează fiecare grup în parte.
Ce câștigi din promovarea advertiserilor
Ține minte un cuvânt: conversie. Despre asta e vorba în marketing afiliat atunci când reușești să direcționezi vizitatorii blogului tău pe site-urile advertiserilor. De fiecare dacă când cineva achiziționează un produs/serviciu recomandat de tine prin metodele de care am vorbit mai sus, ești recompensat cu un comision.
Acesta variază în funcție de advertiser și de zona de comerț din care provine. În momentul în care s-a făcut achiziția, primești un mesaj în tabloul de bord din platforma 2Performant și pe e-mail că ai un comision. Banii nu îți intră în cont instantaneu, din aceleași motive pentru care și tu ești circumspect când cumperi de pe net.
Oamenii se pot răzgândi și renunța la produs, își dau seama că nu e ceea ce voiau de fapt, nu li se potrivește sau, pur și simplu, nu le place. În acest caz, au dreptul să returneze ceea ce au comandat și să primească banii înapoi, iar comisionul ți se retrage.
În general, trec între 45 și 60 de zile până ce un comision generat îți este plătit, iar motivele le-ai aflat deja. E grea așteptarea? Nimic nu vine cât ai zice „pește”. Important de reținut! Din suma care ți se cuvine de drept ți se vor reține taxele care vor ajunge la stat.
După cum bine știi, orice venit înregistrat în România este impozitat, prin urmare o parte din banii tăi vor ajunge în conturile statului. Vei afla toate aceste detalii în momentul în care vei semna contractul cu 2Performant. Poți afla mai multe despre marketing afiliat din clipul de mai jos.
Ce cumpără cititorii mei cel mai mult
După doi ani de marketing afiliat mi-am făcut o rețea de cititori care apreciază recomandările mele. În general, cei care mă citesc găsesc interesante ofertele la îmbrăcăminte, cărți, miere de Manuka și articole pentru casă pe care le promovez pe blogul meu. Dacă sunt mulțumit? N-aș putea spune că această activitate îmi permite luxul de a renunța la jobul meu de zi cu zi, dar știu că sunt pe drumul cel bun.
Într-o zi, acest lucru va fi posibil. Pentru a putea verifica în orice moment unde te afli în raport cu ceilalți afiliați, dar și pentru a-ți evalua mai ușor performanța în generarea comisioanelor, 2Performant a lansat, în august 2017, un instrument foarte tare.
Affiliate Ranking îți arată în timp real pe ce loc te afli în clasamentul generatorilor de vânzări online. În momentul în care scriu aceste rânduri mă aflu pe locul 268 și tendința e mereu de creștere. Nu te panica, la început vei fi în coada clasamentului, însă situația se va schimba după primele comisioane acceptate și validate!
Sfaturi la început de drum
Fii sincer! Dacă ești client fidel al unor magazine și ai avut ocazia să testezi o gamă cât mai largă de produse/servicii furnizate de unul sau altul poți scrie articole de acest gen. Cititorii te vor aprecia și-ți vor urma exemplul.
Nu fi agresiv și nu exagera cu postări publicitare în diverse unghere ale internetului! Deși cititorii tăi au sigur nevoie de multe din lucrurile pe care tu le recomanzi, e foarte probabil să intre zilnic în contact cu câteva zeci de articole/postări/reclame/materiale publicitare care îi îndeamnă să-și cheltuiască banii aici și acum. Când sunt bombardați cu oferte, oamenii fug, fiindcă se simt agresați. Sigur știi ce vorbesc, deoarece pățești și tu așa în fiecare zi.
Marketingul afiliat e un instrument deștept, care le oferă posibilitatea advertiserilor să ajungă ușor la cititorii tăi, potențiali clienți. Pentru a avea succes în acest domeniu, eu cred că trebuie să livrezi conținut de calitate, pe un suport media actual (blog, vlog, rețele sociale). Nu te mulțumi doar cu statutul de generator de reclamă, fiindcă rezultatele nu se vor ridica la nivelul așteptărilor tale. De aceea, blogurile strict comerciale nu vor ajunge la inima cititorilor.
Atenție ce promovezi! Credibilitatea se câștigă destul de greu în online, mai ales dacă ești la început de drum. Dacă azi faci reclamă la pasta de dinți XXX și mâine scrii că pasta YYY e cea mai bună, nu te va mai crede nimeni. Îți doresc succes în tot ceea ce urmează să faci!
Am vorbit aici despre cum să folosești marketingul afiliat pe blog și pe Facebook, însă acest tool e mult mai cuprinzător. Poți face campanii de marketing afiliat prin Facebook Ads, E-mail Marketing, Google Adwords (acolo unde ți se permite) sau site-uri de cupoane.
Citește și:
Cum să-ți crești inteligent afacerea folosind Facebook și Google
Foarte clar articolul! Chiar am inteles, eram un pic in ceata si postam intr-o veselie! Multumesc, m-am dumirit!
Mulțumesc. Despre asta era vorba. Mă bucur că am reușit ceea ce mi-am propus.
Foarte bine structurat articolul, am aflat exact ceea ce doream sa stiu, insa m-a dezamagit greseala „NU FII”…