Cum și-a schimbat Apa Nova părul și cum încearcă să ne convingă că urmează năravul

Credit foto: Agerpres

Share This:

Am trăit s-o văd și pe asta. Compania de apă-canal Apa Nova București începe să-și trateze clienții cu ceva mai mult bun simț. Firma a devenit, brusc, mai prietenoasă și mai transparentă cu consumatorii după ce, vreme de 15 ani, și-a crea o imagine de companie pusă pe căpătuială. Noua conducere a Apa Nova a anunțat vineri, în cadrul unei dezbateri publice la care au participat circa 2.000 de președinți de bloc, că s-a terminat cu hoția, cu jaful din buzunarele bucureștenilor.

Am închis robineții pe unde se scurgeau banii bucureștenilor, au rămas deschise doar vanele prin care curge apă potabilă”, a declarat Mădălin Mihailovici, noul manager al companiei.

Bineînțeles că e vorba, în primul rând, de o campanie de rebrănduire, care vine în contextul în care Apa Nova se află în plină anchetă a DNA. Procurorii au scos la iveală fapte penale ale șefilor companiei, care au dus la creșterea nejustificată a tarifelor, la cumpărarea de influență și tăcerea presei și la îmbogățirea directorilor pe spinarea bucureștenilor.

Mulțumesc DNA că a venit la Apa Nova, că ne-a deschis ochii. Deși mi-ar plăcea să susțin contrariul, acele fapte sunt reale, sunt adevărate toate. Dar s-a terminat. Ancheta se derulează fără abuzuri din partea DNA, dovadă că activitatea noastră nu a avut de suferit. Nu pot să nu ascund faptul că societatea este victimă în acest dosar, că profitul companiei a fost afectat. Am demarat și o anchetă internă și am descoperit fapte de natură penală, pe care le-am pus la dispoziția DNA. În tot acest timp noi am greșit că nu am știut cum să comunicăm”, a adăugat Mihailovici.




Apa Nova a stat dintotdeauna prost la capitolul comunicare. În anii 2005-2006 firma a înregistrat cel mai mare regres de încredere de la preluarea serviciilor de apă și canalizare (anul 2000). În 2005 Bucureștiul se inunda după fiecare ploaie, iar directorul de atunci, francezo-germanul de proastă amintire Andreas Baude, arăta cu degetul în cu totul altă parte decât spre echipa sa managerială incompetentă. În opinia lui, susținută într-o conferință de presă, Capitala se inunda din cauză că mai toți bucureștenii, prin nu știu ce miracol, fac duș dimineața în același timp. Un idiot, care a și zburat din companie în 2008, însă nu la coada vacii, ci într-o poziție la fel de mare, ca șef al grupului Veolia în Germania. În locul lui a venit Bruno Roche, în mandatul căruia aveau să se facă cele mai multe mânării pe banii bucureștenilor. În octombrie 2015, Roche a fost pus sub control judiciar în dosarul deschis la DNA Ploiești. Procurorii îl acuză de cumpărare de influență. Iată ce spune DNA.

„În perioadele 2008 – 2014, inculpatul Roche Bruno-Daniel-Paul, în calitate de administrator al S.C. Apa Nova S.A. Bucureşti şi director general al aceleiaşi societăţi, urmare unei înţelegeri prealabile cu inculpatul Semenescu Ovidiu-Traian, a remis sume importante de bani disimulate sub forma unor contracte încheiate cu societăţi aparţinând sau care sunt controlate de inculpaţii Semenescu Ovidiu-Traian, Moisescu Vlad-Octavian şi Berevoianu Costin, contracte  al căror obiect nu a fost prestat în realitate. Documentele întocmite în acest sens au fost întocmite doar în scopul creării unei aparenţe legale pentru a se justifica transferurile sumelor de bani”.

Îmi amintesc acele vremuri, căci am scris la greu pe acet subiect. La ziarul la care lucram, avem câte o anchetă la fiecare două-trei zile. I-am disperat atât de tare pe cei de la Apa Nova cu articolele mele (dar nu eram singurul care scria), încât au ajuns să cumpere spațiu publicitar la fiecare două-trei zile, în care se străduiau să dea bine în ochii clienților. În 2006, dar și în anii care au urmat, au cumpărat spațiu publicitar în toate publicațiile tipărite, dar și la televiziuni, pentru a arăta că nu sunt niște hoți și niște incapabili cum îi descrie presa. Însă, realitatea nu putea să distorsioneze adevărul, cum o face o reclamă sau un articol de presă: Bucureștiul era un oraș cu o canalizare subdimensionată, cu sute de străzi fără rețele de apă, cu guri de scurgere înfundate și blocuri necontorizate.

Cum vrea Apa Nova să-și spele imaginea

Noii șefi de la Apa Nova au făcut un pas mare în detensionarea relației cu clienții societății prin această întâlnire de la Sala Palatului. Nimeni nu i-a mai chemat pe oameni la o astfel de dezbatere până acum. Deși mă așteptam ca întâlnirea să fie cu scântei (Apa Nova are încă imaginea unei companii franceze care jecmănește populația și care duce profitul în Franța), președinții de bloc au plecat acasă cu niște promisiuni de mai bine. Însă, poate cineva să fie sigur că se vor ține de cuvânt? Nu. E ca la alegeri: vă fac, vă dreg, votați-mă pe mine ca să vă fie bine!

Bucureștenii au putut adresa întrebări, la care au primit răspunsuri pe loc

Bucureștenii au putut adresa întrebări, la care au primit răspunsuri pe loc

Primul lucru pe care vrea să-l lămurească noua conducere a societății este că Apa Nova eliberează în rețea apă microbiologic pură, curată, sigură pentru consumatori. În replică, președinții de bloc au reclamat că adesea apa care curge la robinet în casele oamenilor nu e nici pe departe așa cum susțin cei din conducerea societății. Și unii și ceilalți au dreptate, motiv pentru care Apa Nova este dispusă să demareze un proiect-pilot, cu acordul asociațiilor de proprietari, care vizează înlocuirea tuturor conductelor de apă din imobile (proprietate privată). Lucrările vor fi finanțate în proporție de 85% de Apa Nova, restul de 15% urmând a fi contribuția asociațiilor. Blocurile (trei sau patru în primă fază) vor fi selectate după niște criterii la care încă se lucrează. Proiectul, unic la nivel de țară (legea românească nu permite intervenția operatorilor pe proprietăți private), își propune să demonstreze că apa lor e potabilă pe tot traseul, de la fabrică la robinet. Acum, spun reprezentanții Apa Nova, probleme legate de potabilitatea apei sunt doar dincolo de branșament, la intrarea în blocuri.




Al doilea lucru pe care l-au aflat cei prezenți la dezbatere a fost că tarifele serviciilor de apă-canal au fost reduse de două ori de la 1 ianuarie 2016, în afară de scăderea înregistrată ca urmare a diminuării cotei TVA (9% pentru apa potabilă, 20% pentru serviciul de canalizare). Prima modificare de tarif a intrat în vigoare la 1 ianuarie, după ce o echipă de experți internaționali a stabilit că Apa Nova practica un tarif exagerat în comparație cu costurile de operare. Astfel, tarifele au fost reduse cu 5,56%. O lună mai târziu, tarifele au fost reduse din nou, de această dată la solicitarea Apa Nova (vă dați seama de dimensiunea jafului, dacă au decis să taie din tarif din proprie inițiativă), la 4,50 lei/mc pentru apa potabilă (TVA 9% inclusă) și la 1,10 lei/mc pentru canalizare (TVA 20% inclusă). În urmă cu șase luni, în momentul declanșării anchetei DNA, un metru cub de apă potabilă costa 5,75 de lei (TVA 24% inclus).

În acest moment suntem pe locul 29, din 33 de companii de profil, în ceea ce privește tariful. Când am preluat conducerea firmei, acum șase luni, eram pe locul 17”, a spus Mădălin Mihailovici.

2 Comments on "Cum și-a schimbat Apa Nova părul și cum încearcă să ne convingă că urmează năravul"

  1. ionescu costica | 9 aprilie 2016 at 19:51 | Răspunde

    as vrea sa cred ca este adevarat dar eu In viata asta nu cred ca apuc iar m.c. de apa stiu ca este cam 7-8 lei.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.