Cum te aperi de radiațiile solare. Trucuri și sfaturi de la specialiști

Share This:

Expunerea la razele ultraviolete este una dintre cele mai frecvente cauze ale apariției bolilor de piele, a cancerului sau a deteriorării vederii. Efectele nocive ale atacului razelor solare se văd, de obicei, după ani de expunere intensă în zilele caniculare, ceea ce înseamnă că ți-ai putea da seama de pericolul în care te afli mult mai târziu decât ar trebui. De aceea, prevenția joacă un rol hotărâtor în păstrarea sănătății corpului tău. Hei, nu spunem că ar trebui să te închizi în casă, ori să umbli mereu cu umbrela de soare după tine, însă ține cont de următoarele patru obiceiuri sănătoase, recomandate de specialistul nostru Alina Căpățînă, director medical La Roche-Posay.

Cum poți face „baie de soare” în siguranță

Evită expunerea la soare la orele de vârf, când intensitatea radiațiilor UV este ridicată! Medicii recomandă evitarea expunerii directe la soare între orele 11.00 și 16.00 dintr-un motiv foarte simplu. Între aceste ore nivelul radiațiilor UV este la cel mai ridicat nivel.

main canicula

Există o scală a intensității radiațiilor UV, disponibilă pe site-ul Administrației Naționale de Meteorologie, care îți arată în orice moment al zilei cât de tare frige soarele. Indicele radiației ultraviolete este o estimare internațională a nivelului radiațiilor UV la suprafața Pământului. Valoarea indicelui UV în condiții de cer senin este estimată în funcție de concentrația stratului de ozon, localizarea geografică, poziția Soarelui, albedoul suprafeței terestre, aerosoli. Din acest motiv, indicele UV poate avea valori diferite în zile diferite, în aceeași localitate, sau în aceeași zi în localități diferite. La determinarea lui se ține cont de lungimile de undă ale radiației ultraviolete care sunt cele mai periculoase pentru pielea umană (100 nanometri – 400 nanometri).

Indicele UV indică relativ gradul de risc prin expunerea la radiațiile solare. Scara indicelui este de la 0 la 15 (0 înseamnă că ești în siguranță, iar de la 7 în sus se consideră risc major). Cu cât este mai mare valoarea indicelui cu atât este mai puternic potențialul pentru deteriorarea pielii și a ochilor.

Folosește cremă cu factor de protecție corespunzător! Cremele de fotoprotecție nu trebuie alese întâmplător și e musai să aibă factor de protecție ridicat (este indicat ca acesta să fie de cel puțin 30). Aplicați cremă pe brațe, pe gât, pe față, pe picioare (și pe orice parte a corpului expusă direct) în cantități suficiente, cu cel puțin jumătate de oră înainte de expunere.

crema solara

De regulă, o cremă asigură protecție circa două ore, însă dacă faci baie în mare ar trebui să te ungi din nou când ieși din apă. Da, există și crème rezistenta la apă, însă și acelea au o durată de eficiență de 30-40 de minute de expunere la un mediu umed.

Atenție la termenul de valabilitate al cremelor de protecție! Nu de puține ori găsim prin casă produse care ne-au rămas de anul trecut, pe care ne grăbim să le folosim și acum la plajă.

Poartă haine care te protejează! Dacă expunerea directă este inevitabilă, îmbrăcămintea este cea mai eficientă metodă de protecție. Ei bine, nu doar cremele solare au factor de protecție, ci și hainele noastre. Ratingul UPF (factorul de protecție împotriva ultravioletelor) de pe etichete ne spune cât de mult permit țesăturile radiațiilor să ajungă la piele. Îmbrăcămintea care asigură o protecție bună anti UV are un rating UPF cuprins între 15 și 24, însă hainele care au pe etichete UPH între 25 și 39 asigură o protecție foarte bună. La peste 39 UPH vorbim de o protecție excelentă.

chlotes

Bun, dar ce haine să cauți în magazine? În primul rând, țesăturile dense asigură cel mai mare grad de protecție UV. Deși multă lume crede astfel, culoarea unui articol vestimentar nu e decisivă în transmisia rezelor solare. Importante sunt tipul și concentrația coloranților folosiți, dar și tratamentele chimice la care au fost supuse hainele. De exemplu, rufele spălate cu înălbitor asigură o protecție sporită împotriva radiațiilor UV.

În general, îmbrăcămintea de poliester respinge cel mai bine razele UV. Urmează cea din nailon, lână și mătase. Bumbacul, inul și cânepa nu sunt atât de bune dacă vrei să te protejezi de radiații (doar dacă sunt tratate special pentru a avea factor UPF ridicat). Mai reține că un tricou ud pe care îl iei pe tine cu gândul să te răcorești te protejează mai puțin decât unul uscat. La fel, unul purtat mai multe zile e mai puțin eficient decât unul curat.

Nu uita de ochelarii de soare! Nu doar pielea poate suferi în urma atacului radiațiilor solare. În comerț sunt sute de mărci de ochelari, însă nu toate te protejează de soarele arzător. Cele mai întâlnite afecțiuni ale ochilor sunt fotokeratita și fotoconjunctivita, care determină arsuri solare ale pleoapelor sau corneei. Afecțiunile se manifestă prin durere, roșeață, vedere încețoșată, lăcrimare, senzație de nisip în ochi, umflare a pleoapelor, sensibilitate la lumină puternică, dureri de cap, vederea de halouri, pupile micșorate, spasme ale pleoapelor și, în cazuri mai rare, pierderea temporară a vederii.

ochelari

Înainte de a alege o pereche de ochelari, e bine să știi că există două tipuri de radiații UV periculoase. Radiaţia UV-A (cu lungimea de undă de 315-400 nanometri) nu este absorbită de stratul de ozon. Constituie în jur de 95% din radiaţiile UV care ajung la sol. Pătrunde mai adânc în piele decât radiaţiile UV-B, iar expunerea îndelungată poate afecta ochii, creşte viteza de îmbătrânire a pielii, cauzează cancer de piele şi daune indirecte la nivel de ADN. Radiația UV-B (cu lungimea de undă de 280-315 nm) – este parţial absorbită de stratul de ozon. Influenţează direct stratul superior al pielii, iar expunerea îndelungată duce la arsuri şi insolaţie. Dozele înalte de radiaţie UV-B sunt responsabile de apariţia cancerului de piele și sunt asociate cu dezvoltarea melanoamelor maligne.



Alege ochelari care au filtru UV și care asigură o absorbție de până la 400 nm (care te protejează de radiația UV, cu o lungime de 400 nm). Pentru că ochelarii nu sunt colorați doar de fiță, iată ce semnificație au lentilele colorate:

Lentilele fumurii: cele mai indicate pentru soare puternic, deformează cel mai puțin culorile lucrurilor din jur. Lentilele portocalii și galbene: te ajută să percepi mai bine lucrurile de la distanță, însă deformeză foarte mult cromatica lucrurilor din jur. Atenție și la semafor! Aceste lentile te-ar putea pune în încurcătură. Lentilele verzi: oferă mai mult contrast și nu deformează mult „realitatea” din jur. Lentilele albastre: absorb radiațiile albastre și îmbunătățesc vizibilitatea pe timp de ceață ori ploaie. Lentilele roșii: specialiștii nu le recomandă, deoarece nu fac decât să deformeze serios cromatica obiectelor din jur.

Atenție! Culoarea lentilelor nu este un indicator de protecție solară, ci eticheta care însoțește ochelarii.

Iată cum îți poate face rău lumina solară!

Razele UV sunt principalul factor care determină apariția efectelor nocive ale soarelui asupra pielii. Razele UV-B stimulează bronzarea, dar determină și apariția arsurilor solare. Razele UV-A (lungi și scurte) sunt mai periculoase, deoarece nu provoacă durere, dar au capacitatea de a pătrunde  adânc în piele, determinând îmbătrânirea pielii, alergii solare, tulburări pigmentare (melasma, petele pigmentare) sau patologii grave, cum ar fi cancerul de piele.

„Radiațiile UV-A și UV-B dăunează pielii noastre și pot contribui la deteriorarea ADN-ului acesteia. Pe termen lung, aceste daune pot conduce prin efect cumulativ la dezvoltarea melanomoului, cea mai gravă formă de cancer de piele deoarece pune viața pacientului în pericol. Această tumoră malignă este rezultatul unor expuneri repetate la soare, intense și scurte, asemănătoare celor care provoacă arsuri solare, sub forma unor pete negre sau brune. În 35% din cazuri, melanomul poate lua naștere de la o aluniță deja existentă. Diagnosticate în stadiu incipient, cancerele de piele pot fi vindecate. Așadar, dacă descoperim o leziune suspectă este important să mergem la un consult dermatologic”, spune Alina Căpățînă.

Alina Capatina

Pe termen lung se identifică și alte efecte nocive ale expunerii la radiațiile solare, precum accelerarea îmbătrânirii pielii, hiperpigmentarea, riduri profunde prin pierderea densității și elasticității pielii. Pe termen scurt, soarele poate provoca arsuri solare, fotodermatoze, erupție polimorfă la lumină și tulburări pigmentare.

Cum ne protejăm alunițele de radiațiile solare?

Fotoprotecția este primul pas în protejarea pielii noastre și, implicit, a alunițelor. Laboratoarele La Roche-Posay au creat gama Anthelios pentru protecție solară, care combină protecția foarte ridicată împotriva razelor UV-A cu cea împotriva razelor UV-B. Anthelios oferă o varietate de texturi pentru a satisface toate nevoile și așteptările pielii celei mai sensibile. „Recomandările ghidurilor europene este ca raportul optim de protecție UV-B/UV-A( indicele COLIPA) să fie mai mic sau egal cu 3, iar produsele La Roche- Posay sunt de două ori mai sigure decât aceste standarde”, spune Alina Căpățînă.

La Roche Athelios

Cum îți poți verifica alunițele gratuit

Până la 30 iunie 2016 românii pot verifica starea de sănătate a alunițelor pe care le posedă pe corp, grație campaniei de verificare a alunițelor, demarată în cadrul Zilelor Protecției Solare. În cadrul acestei campanii, doritorii beneficiază de o consultație gratuită (în limita locurilor disponibile) la dermatolog. Peste 250 de medici dermatologi parteneri, din peste 50 de orașe, participă la Zilele Protecției Solare, eveniment național de educare privind riscurile expunerii neprotejate la soare. Lista cu toate clinicile implicate în campanie, datele de contact ale medicilor și detalii despre campanie se pot găsi accesând site-ul campaniei.

Vegis

Be the first to comment on "Cum te aperi de radiațiile solare. Trucuri și sfaturi de la specialiști"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.