De ce sunt atât de mici tarifele taximetriștilor din București

Share This:

Companiile de taxi din Capitală practică un tarif pe kilometru sub cel al firmelor din alte orașe ale țării (1,39 lei). Chiar dacă nu ești un obișnuit al călătoriilor cu mașinile galbene, nu poți să nu constați că veniturile lor sunt sub cheltuieli, cele mai multe firme fiind în fiecare an pe pierdere. Și atunci, cum de mai rezistă pe piață? Teoretic, fiindcă fac evaziune, însă practic, cine știe? Un răspuns îl primim chiar de la șoferii care plătesc dispecerat la aceste firme. Pentru a ne apropia măcar de adevăr am cerut și opinia patronilor.

Cei care fac taximetrie în București par a fi blestemați de un zeu rău al transportului de persoane. Zi de zi întâlnesc șoferi frustrați de mărunțișul pe care îl câștigă, călători supărați de serviciile de proastă calitate și fel de fel de indivizi care pretind că au soluții pentru resuscitarea acestei ramuri. Însă, răspunsul se află în proasta gestionare a acestui serviciu la nivel de Municipalitate și în incapacitatea companiilor de a se adapta la cerințele pieței.

Dacă întrebi un șofer de taxi, care are statut de colaborator la o firmă (face taximetrie cu mașina proprie, plătește dispecerat la firmă și un barem zilnic de încasări), vina pentru veniturile sale mici o are fie patronul, fie primăria. Patronul, fiindcă îi cere 80 – 100 de lei pe zi din încasări, bani pe care el îi muncește din greu. „Sunt zile când sunt pe străzi 14-15 ore, ca să pot face baremul și să-mi rămână și mie 100 de lei peste. La cât de mic e tariful, cursele nu valorează mai mult de 10-15 lei. Păi câte trebuie să fac io pe zi ca să merite și să câștig bani? Taximetria a ajuns să fie la fel de ieftină ca mersul cu autobuzul”, îmi spune, supărat, Ionel C. Tot el crede că primăria e de vină că patronul practică un tarif atât de mic, care va duce la falimentarea firmei la care lucrează. În realitate, Municipalitatea nu a impus un tarif minim, ci doar unul maxim (3,5 lei/km), pentru protejarea portofelelor plătitorilor de taxe. Iată ce spun reprezentanții primăriei.

„Singura reglementare stabilită de CGMB este cea privind tariful maximal (3,5 lei/km), tarif stabilit în conformitate cu prevederile legale, operatorii având posibilitatea de a practica orice tarif situat sub această valoare pe o piață concurențială. Fac precizarea că tot în conformitate cu prevederile legale, tariful stabilit de un dispecerat trebuie să fie unitar pentru dispeceratul respectiv și poate diferi numai în condițiile existenței unui vehicul de o clasă diferită”, declară Ion Dedu, șeful direcției Transporturi din cadrul Primăriei generale.




Deși de la distanță ar putea părea că între firmele de taxi există o înțelegere privind tariful, patronii spun că e doar o chestie de marketing. Diferența între competitori se face la calitatea serviciilor oferite, însă greu poți aprecia o firmă de taxi din București pentru confort și prestația șoferilor.

Majoritatea mașinilor de taxi din București sunt Loganuri, fabricate în 2004 sau 2008. Am vrea să introducem autoturisme Mercedes, cum sunt în Germania sau Croația, dar asta se poate face abia după ce avem un tarif competitiv. Consider că în București, pentru ca o firmă să aibă profit și să se gândească la investiții în parcul auto, tariful trebuie să fie cel puțin 2 lei/km. De ce nu-l majorez? Pentru că mă vor spulbera competitorii, care păstrează 1,39 lei/km”, îmi spune Andrei Gafița, managerul Speed Taxi.

Ok, dar de ce merg firmele de taxi cu acest tarif mic? Ce le oprește să crească prețul la… 1,8 lei/km, să zicem? Răspunul mi-l dă tot Gafița, care se raliază părerii generale a taximetriștilor din Capitală: cei din Ilfov sunt de vină.

De ce sunt tarifele mici? Pentru că nu se respectă legea și numărul maxim de autorizații de taxi eliberate. Conform legii taximetriei, numărul de autorizații de taxi nu trebuie să fie mai mare de patru la mia de locuitori. În Ilfov sunt 40 de primării, multe dintre ele autorizând și de 20 de ori mai multe taximetre decât e legal. E un principiu al economiei: când sunt mai mulți competitori nu se pot mări tarifele. Tarifele sunt mici pentru că noi, cei din București ne confruntăm cu o concurență neloială”, concluzionează Gafița.

Dintre toate companiile de taxi din Capitală, una singură (Taxi 2000) a riscat și a majorat tariful pe kilometru la 1,75 lei. Deși am încercat să obțin un punct de vedere de la reprezentanții firmei, aceștia nu au dat, până acum, un răspuns cererii mele.

Primăria Municipiului București eliberează circa 9.500 de autorizații de taxi. Deși se dau pe perioadă nedeterminată, acestea sunt vizate la fiecare cinci ani. Tocmai când scriam aceste rânduri, Primăria București trimite un comunicat care îi va scoate din sărite pe taximetriști. Iată-l mai jos:

Din cauza volumului mare de activitate generat de verificarea amănunțită a documentelor depuse la dosarele de vizare, a dosarelor incomplete pentru care se transmit adrese și a completărilor care întârzie procesul de soluționare a dosarelor, perioada de eliberare a autorizațiilor taxi a fost prelungită până la data de 22.05.2015.

Asta înseamnă că taximetriștii circulă cu autorizații expirate și pot fi amendați oricând de poliție, dacă sunt opriți în trafic.



Be the first to comment on "De ce sunt atât de mici tarifele taximetriștilor din București"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.