Decizie istorică a Parlamentului European: grăsimile trans din alimente vor fi limitate

Până și copiii au prins gustul mâncării de tip fast-food și strâmbă din nas când vine vorba de fructe. Credit foto: Shutterstock

Share This:

Comisia de Sănătate a Parlamentului European a luat azi o decizie care va schimba fundamental industria alimentară de pe întreg continentul. Grăsimile trans, prezente în majoritatea alimentelor procesate, mai ales în cele de tip fast-food, vor fi limitate prin lege. Parlamentarii europeni au considerat că simpla indicare pe etichetă a ingredientelor și a aportului nutrițional este insuficientă. Populația, chiar dacă este informată cu privire la conținutul mâncării, nu are pregătirea necesară pentru a lua decizii în scopul protejării sănătății sale. Preparatele culinare vor avea o cantitate limitată de grăsimi trans, iar acest lucru se va face prin legi naționale care transpun directiva europeană.

La elaborarea acestei ditrective o contribuție substanțială a avut eurodeputata PSD Daciana Sârbu. Aceasta consideră că Parlamentul European a facut un prim pas pentru protejarea cetățenilor Uniunii de acest ingredient nociv. Grăsimile trans se găsesc în multe alimente procesate, de la preparate de tip fast-food, la produse lactate grase, margarină, produse de patiserie, unele prăjituri, biscuiți, dulciuri, etc. Alimentele procesate consumate zilnic pot avea efecte grave asupra sănătății, crescând riscul bolilor de inimă.

Daciana Sârbu este vicepreședinte al Comisiei pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară a Parlamentului European

Daciana Sârbu este vicepreședinte al Comisiei pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară a Parlamentului European

“Consumul excesiv de grăsimi trans produse industrial este periculos pentru sănătate, fiind un factor de risc pentru boli cardiovasculare. Această amenințare nu este însa cunoscută pe scară largă. Lipsa de informație determină mulți oameni să aleagă alimente care conțin acest tip de grăsimi fără a ști la ce pericol se expun. Foarte grav e că mulți tineri și copii mănâncă frecvent alimente procesate ce conțin aceste grăsimi (precum biscuiți, produse de patiserie, fast-food). În acest moment nu există la nivel european legislație care să limiteze cantitatea de grăsimi trans din alimentele procesate sau să avertizeze oamenii cu privire la efectele acestora”, a declarat Daciana Sârbu.

Europarlamentara a dat exemplul Danemarcei, țară care a reușit să impună prin lege niște limite în ceea ce privește grăsimile trans din alimente. Rezultatul acestei măsuri a fost reducerea considerabilă a deceselor cauzate de afecțiuni cardiovasculare.




Rezoluția adoptată de Comisia ENVI obligă astfel Comisia Europeană să propună “cat mai curand posibil” limite obligatorii pentru grăsimile trans produse industrial. Rezoluția urmează să fie votată în luna octombrie în plenul Parlamentului European. În cazul adoptării sale, eurodeputații vor aștepta o propunere legislativă din partea Comisiei Europene. Aceasta se va traduce într-o directivă europeană care va fi obligatorie în cazul tuturor statelor membre.

Bine, dar noi ce mai mâncăm? Păi, avem soluții, spun nutriționiștii. De exemplu, e recomandat să înlocuim uleiul de floarea soarelui, la prăjeli, cu ulei de palmier. Uleiul de floarea soarelui, uleiul de rapiță și uleiul de măsline pot fi consumate mai degrabă în salate, căci au un aport mare de grăsimi sănătoase. Prin gătire la temperaturi înalte, acestea se pierd. Grăsimile trans și saturate se găsesc în stare naturală în lapte, dar și în produsele lactate grase (smântână, brânzeturi, unt). De aceea, consumul cu măsură al acestor produse e indicat. Grijă la brânza topită și la cașcaval, produse industriale bogate în fosfați!

Laptele pasteurizat este mai indicat decât cel nepasteurizat. Evitați să dați lapte nefiert copiilor mici, iar în cazul sugarilor se recomandă alăptarea la sân. Nici un alt fel de lapte nu poate fi mai bun decât cel matern. Iaurtul nu are contraindicații de consum dacă cel care îl mănâncă e perfect sănătos. În cazul celor care au un colesterol ridicat, e recomandat iaurtul degresat. Iaurtul consumat zilnic de copii poate deranja flora intestinală, deci nu le dați zilnic așa ceva dimineața!




Carnea cu grăsime, indiferent de animalul din care provine, e bogată în acizi grași saturați. Consumul excesiv nu e recomandat. Nu evitați carnea de pește, bogată în acizi grași esențiali (Omega 3 și Omega 6). Grăsimile trans se găsesc în proporție mare în orice sandviș ori burger care folosește carne procesată. Prin urmare, mâncați cât de rar puteți mâncare de tip fast-food. Dacă puteți și dacă țineți la sănătatea voastră, bineînțeles. Mâncați cât mai puține prăjituri din comerț și produse de patiserie, pe care le puteți înlocui cu ciocolata neagră și diverse tipuri de semințe. Eliminați tutunul și alcoolul, faceți mișcare 30 de minute în fiecare zi și vă veți simți mai vioi!

Am încercat și eu acest stil de viață. Și, când m-am trezit, era deja dimineață. Dar nu-i rău să încercați.

Citește și:

Daciana Sârbu și-a deschis cafenea-cofetărie în București. Cum arată

Cafeneaua Dacianei Sârbu funcționa fără autorizație de trei săptămâni

Be the first to comment on "Decizie istorică a Parlamentului European: grăsimile trans din alimente vor fi limitate"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.