Conform Ordonanței Militare 3 din 24 martie 2020 privind măsurile de prevenire a răspândirii Covid-19, documentele de identitate și alte documente personale își prelungesc valabilitatea pe toată durata stării de urgență. Există și excepții de la regulă, iar în cazul acelora trebuie să urmați procedurile consacrate de înnoire a lor.
În primul rând trebuie să știți că starea de urgență a fost dispusă de președintele României, prin decret, la data de 16 martie 2020, cu durata de 30 de zile. Teoretic, starea de urgență se termină la 16 aprilie, însă autoritățile române au prelungit starea de urgență cu încă o lună, la solicitarea președintelui Klaus Iohannis. Motivul? Vârful epidemiei de coronavirus în România va fi atins la finalul lunii aprilie 2020, când se așteaptă între 10.000 și 15.000 de cazuri confirmate de Covid-19.
Pe toată durata stării de urgență, multe documente personale își prelungesc valabiliatea. Haideți să vedem care sunt acelea, dar și care sunt documentele pe care nu trebuie să le lăsați să expire.
Documentele de identitate
Cărțile de identitate, cărțile de identitate provizorie, mențiunile de stabilire a reședinței emise și prelucrate de Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date (DEPABD) și de serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor sunt valabile pe teritoriul României în timpul stării de urgență, chiar dacă au expirat. Posesorii lor sunt obligați să le preschimbe în cel mult 90 de zile de la încetarea stării de urgență.
În cazuri excepționale, ce au la bază motive medicale, pierderea, furtul, distrugerea actului de identitate, cetățenii pot solicita eliberarea unui nou act de identitate sau, după caz, înscrierea menţiunii privind stabilirea reşedinţei, exclusiv prin programarea telefonică, în prealabil, la numărul de telefon precizat pe site-ul serviciului public comunitar de evidență a persoanelor competent.
Pașapoartele care expiră în timpul stării de urgență nu-și prelugesc valabilitatea. Pentru înnoirea lor trebuie să vă deplasați la cel mai apropiat serviciu de pașapoarte, însă numai după ce v-ați programat în prealabil pe platforma www.epasapoarte.ro.
Atenție! Solicitările de pașapoarte sunt primite doar dacă prezentați documente care justifică necesitatea unor călătorii care urmeză a fi efectuate în cel mult 30 de zile de la depunerea cererii. În această perioadă, majoritatea zborurilor către destinații euopene sunt interzise, ca urmare a pandemiei de coronavirus.
Documentele auto
Permisele de conducere românești, autorizațiile de circulație provizorie, dovezile înlocuitoare ale certificatelor de înmatriculare și ale permiselor de conducere eliberate la depunerea dosarelor de înmatriculare/transcriere/certificate de înmatriculare sau preschimbare permise de conducere românești/străine sau duplicate își prelungesc valabilitatea pe toată durata stării de urgență.
Dovezile menționate își păstrează valabilitatea până când titularii sau deținătorii lor primesc prin poștă certificatele/permisele de conducere.
Excepție! Nu-și prelungesc valabilitatea dovezile înlocuitoare cu drept de circulație ale permiselor de conducere care se eliberează de serviciile rutiere în cazul unor abateri la regimul circulației.
Documentele necesare pentru înmatriculare/transcriere, examinare sau preschimbare a permisului de conducere – certificatul de autenticitate, fișa medicală, dosarul de școlarizare – vor fi valabile încă 90 de zile de la încetarea stării de urgență, în cazul în care expiră în timpul stării de urgență.
Excepție! În cazul în care, anterior instituirii stării de urgență, dovezile înlocuitoare cu drept de circulație ale permiselor de conducere au fost prelungite prin ordonanță a procurorului, nu mai este necesară depunerea unor cereri de prelungire în timpul perioadei stării de urgență.
Procurorii vor emite, din oficiu, ordonanțe de prelungire a acelor dovezi pentru care anterior a fost dispusă o ordonanță. Ordonanțele de prelungire vor fi transmise pentru operare unităților de poliție competente, fără a mai fi necesară consemnarea pe dovadă a prelungirii în această situație excepțională
Inspecția Tehnică Periodică (ITP)
ITP nu-și prelungește valabilitatea, conform deciziei luate de conducerea Registrului Auto Român (RAR). Pentru a evita amenzile și, mai ales, ridicarea talonului, trebuie să vă deplasați la o stație agreată pentru efectuarea verificării, cu respectarea obligației de completare a unei declarații pe proprie răspundere.
Dacă aveți acces la internet, o puteți descărca de AICI. Dacă nu, o puteți completa de mână, furnizând următoarele informații: nume, prenume, adresă, motivul pentru care vă deplasați în acel moment, data și semnătura.
Atenție! Din mai 2018, dacă sunteți surprinși cu ITP expirată veți rămâne fără talon și plăcuțe de înmatriculare. Veți primi de la polițist o dovadă, însă aceasta nu conferă drept de circulație. Asta înseamnă că mașina nu poate fi condusă nici măcar până acasă sau la o stație ITP. Chiar dacă este stare de urgență.
Asigurarea de răspundere civilă (RCA)
Valabilitatea asigurării RCA nu se prelungește, așa că aveți grijă când expiră! Din fericire, aceasta poate fi prelungită online. Dacă nu aveți acces la internet, va trebui să luați legătura prin telefon cu companiile de asigurări la care sunteți abonați.
Atenție! Deplasarea pentru a ridica poliţa RCA nu este considerată de polițiști o urgenţă şi nu este tratată drept o situaţie pentru asigurarea nevoilor persoanei. Prin urmare, nu faceți un drum dedicat acestui demers, ci programați acest lucru din timp sau la un asigurător situat aproape de casă ori de locul de muncă.
Cazierul judiciar
Certificatele de cazier judiciar sau adeverințele de integritate comportamentală pot fi emise de structurile specializate ale Inspectoratului General al Poliției Române pe durata stării de urgență. Însă, doar pentru motive temeinic fundamentate menționate în cuprinsul cererii. În aceste cazuri, autoritățile recomandă utilizarea mijloacelor de comunicare online.
În cazul în care certificatul de cazier judiciar este necesar pentru dosare de concurs, angajare, licitație la instituțiile publice sau organele de specialitate ale administrației publice (primării, instituții din sistemul de învățământ, sănătate, S.R.P.C.I.V., D.G.A.S.P.C.), există posibilitatea ca persoanele interesate să depună o declarație prin care să solicite acestor instituții obținerea extrasului de pe cazierul judiciar sau a certificatului de integritate comportamentală.
Be the first to comment on "Documente personale care își prelungesc valabilitatea pe durata stării de urgență"