Chiar dacă n-ai călătorit cu avionul în ultimul an, e foarte probabil să fii fost martor la campania fără precedent de informare corectă a utilizatorilor de servicii aeriene. Lobby-ul care s-a făcut în 2018 pentru respectarea unei directive europene a fost la fel de obositor ca și reclamele la medicamente. În ciuda acestei campanii agresive, nu strică să fii bine informat în legătură cu drepturile tale în caz de zbor anulat sau întâziat.
Dar… fiindcă întotdeauna există un dar. Cum era de așteptat, pe piață au apărut tot felul de „binefăcători”, firme și firmulițe de consultanță unde te duci și te plângi, spui cum te-au lăsat companiile aeriene cu ochii-n soare și se ocupă ele de dosarul tău de despăgubire. Samaritenii ăștia sunt ca mediatorii. Îi știi?
Când instanțele de judecată au început să fie sufocate de dosare și procese care n-aveau de ce să ajungă în fața unui judecător, s-a decis crearea unei entități independente care să le ofere persoanelor aflate în conflict posibilitatea de a găsi o soluție amiabilă. Așa au apărut mediatorii, niște neica-nimeni care îți iau banii în cadrul unor întâlniri de stingere a conflictelor similare ședințelor de terapie de cuplu.
Mediatorii ăștialalți sunt altfel. Ei plătesc bani frumoși în online pentru reclame și Google Adwords ca să te convingă să torni companiile aeriene, pentru că au un interes foarte palpabil. Comisionul lor de reușită variază între 30 și 35% din suma pe care tu o primești ca despăgubire pentru un zbor anulat sau întârizat.
Conform Regulamentului 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 februarie 2004, pasagerii pot primi până la 600 de euro refund pentru serviciile proaste ale companiilor aeriene. Să ne înțelegem! E foarte bine că s-a creat acest instrument de constrângere a operatorilor de a respecta drepturile pasagerilor, dar… avem din nou un dar.
Am avut recent ocazia să discut cu un pasager dintr-o cursă Berlin-București, care mi-a împărtășit experiența lui. Tânărul, a cărui identitate nu e relevantă ori importantă, mi-a spus că a avut senzația că „samaritenii” sunt mult prea insistenți.
„Eram la Berlin și urma să iau un zbor spre Varșovia. Din Polonia, urma să mă îmbarc într-o aeronavă cu destinația București. Pe aeroportul din Berlin era agitație mare, fiindcă ningea în Germania și era o vreme nasoală. Avioanele aveau întârzieri mari. Al meu, la fel. Într-un final, am fost anunțați că avionul nu mai poate pleca în acea seară, deci pierdeam și legătura de București, via Varșovia. Compania mi-a oferit două variante: îmbarcare în primul avion cu destinația Varșovia sau plecare a doua zi, pentru a prinde altă legătură pentru București. Am ales să plec spre Polonia în aceeași seară”, îmi spune pasagerul.
Ajuns la Varșovia, românul se aștepta să fie lăsat să doarmă în aeroport. Însă, reprezentații companiei i-au dat altă veste.
„Aveam o părere proastă despre această companie. Nu mai zburasem cu ei, dar toți apropiații mei care o făcuseră deja îmi povestiseră niște faze urâte. La mine lucrurile au stat altfel. Cum am ajuns la Varșovia, m-au abordat și m-au întrebat dacă am unde să stau. N-aveam, de unde să am? M-au luat, m-au cazat într-un hotel de patru stele, cu mic dejun inclus. Hotelul era incredibil, dar mie chiar nu-mi trebuia mare lucru. M-au dus la hotel cu mașina, m-au luat tot cu mașina și m-au dus la aeroport. M-au pus în prima cursă cu destinația București, fără nicicun cost suplimentar. Pierdusem o zi, dar nu aveam cum să ajung mai repede, având în vedere condițiile meteo”, mai spune bărbatul.
O poveste lungă, dar ajungem acum și la punctul culminant. La câteva zile distanță, pasagerul a fost sunat de reprezentantul unei firme de consultanță (recuperator de despăgubiri) pentru a-l întreba cum a fost experiența cu compania aeriană X.
„M-a suprins telefonul, fiindcă eu nu apelasem la serviciile lor, nu-i sunasem. M-au întrebat cum s-a purtat cu mine operatorul X, dacă am ceva să reclam, dacă sunt nemulțumit că a fost un zbor anulat, fiindcă ei cu asta se ocupă. Le-am zis că nu, fiindcă totul a fost OK. Apoi au insistat, că pot obține până la 600 de euro despăguiri, că ei iau 35% comision și că îmi garantează că îmi vor soluționa cazul. Le-am spus încă o dată că nu mă consider păgubit, că nu am ce să le reproșez. Ningea rău de tot și era viscol”, spune pasagerul.
Sunt convins că un astfel de discurs i-ar fi convins pe mulți să depună plângere pe numele transportatorului aerian. Fiindcă asta e natura umană. De ce să nu profiți, dacă legea îți dă posibilitatea? Dar aici mai e și o chestiune de bun simț, ca și în situația descrisă aici.
Voi cum ați fi procedat în situația dată?
Dacă, totuși, condiderați că drepturile voastre de pasageri și cetățeni europeni au fost încălcate, iată în ce condiții puteți fi despăgubiți în caz de zbor anulat sau întârziat!
Se consideră zbor anulat atunci când:
- Orarul inițial de zbor a fost anulat și sunteți transferat către un alt zbor planificat;
- Avionul a decolat, dar a fost obligat să se reîntoarcă pe aeroportul de plecare și ați fost transferat către alt zbor;
- Avionul aterizează pe un aeroport care nu este destinația finală indicată pe bilet, cu două excepții:
Ați acceptat redirecționarea (în condiții de transport comparabile și în cel mai scurt timp posibil) către aeroportul de destinație sau către orice altă destinație agreată de dumneavoastră. În acest caz, se consideră că a fost vorba de o întârziere, nu de o anulare;
Aeroportul de sosire și aeroportul de destinație deservesc același oraș sau aceeași regiune. În acest caz, se consideră că a fost vorba de o întârziere, nu de o anulare.
Dacă zborul se anulează, aveți dreptul la rambursare, redirecționare sau revenire la locul de plecare, precum și dreptul la asistență și despăgubiri. Compania aeriană vă datorează despăgubiri dacă ați fost informat în privința anulării cu mai puțin de 14 zile înainte de data planificată a zborului. Compania aeriană are obligația de a dovedi dacă și când v-a informat personal în acest sens.
Despăgubirile în caz de zbor anulat ajung la 250 de euro (pentru distanțe de până la 1.500 km), la 400 de euro (pentru distanțe de peste 1.500 km în UE îi între 1.500 și 3.500 km pentru celelalte zboruri) și 600 de euro (pentru distanțe de peste 3.500 km). Informații complete AICI.
Recuperatorii de care spui sunt doar un serviciu oferit pentru oamenii care nu au timp și chef să deslușească toată birocrația.
Că sunt insistenți, e partea a doua.
Oricum nu înțeleg de unde au avut numărul de telefon al domnului din poveste.
Da, buna intrebare. De unde?