Site icon Așa și pe dincólo

I am Trash sau cum să miroși a gunoi fără să fii respingător

Share This:

Cei care știți că Tudor Arghezi nu e un fotbalist de la Steaua vă amintiți, cu sigurață, de „bube, mucegaiuri și noroi”. Ele sunt reale și poți crea din ele lucruri extraordinare, chiar și parfumuri. La asta s-a gândit și Etienne de Swardt, creatorul brandului État libre d’Orange, când a pus-o pe celebra parfumieră Daniela Andrier să zămislească o esență memorabilă din resturi menajere. Așa s-a născut I am Trash, un parfum din gunoaie pe care, altfel, omul preferă să le țină departe de nasul lui. Ei bine, acum se poate și parfuma cu ele.

I am Trash este ultima lansare a casei franceze État libre d’Orange, un parfum de lux făcut din deșeuri reciclate care a fost posibil datorită efortului creativ cu Ogilvy Paris și Givaudan. Însă, brandul creat de Etienne de Swardt e faimos pentru compozițiile ireverențioase și controversate precum Secretions Magnifiques, un parfum inspirat de secrețiile umane (sânge, spermă, salivă, sudoare) a cărui temă de lucru a fost să miroasă precum corpul uman în momentul de dinaintea orgasmului.

„Dacă Secretions Magnifiques a fost mișcarea noastră de revoluție, cu I am Trash vrem să pornim o contrarevoluție. Redu! Refolosește! Reciclează! este motto-ul acestui parfum, o poezie a deșeurilor. Avem tendința de a distruge și lucrurile și oamenii, atât în viața reală, cât și-n cea virtuală. Tot ceea ce nu se potrivește ideii noastre de perfecțiune este imediat șters. Totul și toată lumea va fi într-o bună zi aruncată la gunoi, dar în gunoi există frumusețe”, spune creatorul de parfumuri originar din Africa de Sud.

Esențele État libre d’Orange se găsesc și în România, în Obsentum Otopeni și Obsentum Băneasa Shopping City. I am Trash a intrat pe piața din România la prețul de 120 de euro/sticluța de 100 ml și circa 50 de euro/sticluța de 30 ml.

La începutul lunii octombrie, opt dintre cei mai importanți creatori de esențe de nișă din Europa s-au întâlnit la București pentru a dezbate tendințele din acest segment premium. Cu această ocazie, Etienne de Swardt mi-a răspuns la câteva întrebări care s-au născut în mintea mea imediat ce am auzit că cineva a creat un parfum din deșeuri. Iată care au fost dilemele mele!

Ce fel de deșeuri au fost folosite pentru crearea parfumului? Și, mai ales, cui se adresează acest parfum?

„Putreziciuni, resturi animale și tot ce e mai infam în trandafiri și lemn de santal. Cui se adresează? Tuturor muritorilor și fântânilor secate, dar și celor care tremură în noapte, dar sunt salvați de o frivolă diversiune a consumerismului sofisticat. Noi aplicăm procesul reutilizării resurselor în industria parfumurilor, utilizând deșeurile și transformându-le în ceva frumos, mereu cu un sentiment de recunoștință. Mai exact, refolosim petale ofilite de trandafiri dintr-o primă distilare, resturi din industria mobilei sau chiar produse din industria alimentară (suc de mere) pentru a face esențe frumoase și inovative, amestecate ingenios de talentatul parfumier Daniela Andrier.”

„Acest parfum este pentru toți cei care realizează că, în curând, va fi prea târziu. E timpul să ne înclinăm în fața Mamei hrănitoare. Ea este singurul nostru viitor.”

Care e filosofia acestui produs și de ce a fost creat?

„Vrem ca acest parfum să fie un mesager, nu doar în slujba supraviețuirii speciei care rezultă din seducție, dar, mai presus de orice, în slujba planetei în care miresmele noastre trebuie să oglindească frumusețea. Să spunem că vine ca o contrarevoluție pentru État libre d’Orange, 12 ani mai târziu. În 2006 am proclamat moartea parfumurilor, iar acum noul nostru motto a devenit Când lumea va deveni murdară, ai putea chiar să o porți.”

Deșeurile sunt folosite cu succes în crearea de biodiesel pentru autovehicule și ca fertilizator. Cum e alăturarea aceasta cu industria frumuseții, având în vedere că prima tendință a consumatorului va fi de a respinge un parfum făcut din gunoi?

„Spune-le să se care, nu sunt suficient de ciudați ca să poată împărtăși nebuniile noastre parfumate. Spune-le să meargă la Chanel sau Lancome sau chiar, mai rău, la Coty și să se amestece cu marea masă. Aici e Redu! Refolosește! Reciclează!, adulmecă și zâmbește! O notă proaspătă de citrice, spumoasă și efervescentă, cu un iz cremos de lemn, care face orice posibil. Total în contradicție cu ce s-ar aștepta oamenii de la gunoi, o ultimă dovadă că la baza deșeurilor noastre încă mai putem găsi frumusețea”, spune Etienne de Swardt.

În loc de concluzii

Arta nu are limite, procesul de creație este infinit și nu are reguli, pornind doar de la dorințele consumatorului îmbinate cu experiențele de viață ale parfumierului. Resursele Pământului sunt limitate și trebuie să ne gândim la sustenabilitate. Iată de ce Redu! Refolosește! Reciclează nu-i o idee chiar așa de rea nici în industria luxului!




Exit mobile version