Știți Salina Slănic Prahova. E poate cel mai vizitat obiectiv turistic de acest gen din țară și sigur cel mai vizitat din Prahova. Dar vă mai amintiți și belelele prin care au trecut turiștii, nu salina, în ultimii patru ani. Da, de aproape patru ani, accesul vizitatorilor în salină se face cu niște microbuze ale unei firme de transport, în urma unui incident care a băgat în sperieți șase adulți și doi copii. Liftul care îi transporta în subteran s-a prăbușit în gol, de la 143 de metri, din cauza unei defecțiuni, în 6 august 2014. Din fericire, o singură persoană a fost rănită ușor. La aproape patru ani de atunci, liftul de acces nu poate fi folosit, în ciuda faptului că e reparat. Reprezentanții Societății Naționale a Sării (SNS) ne-au declarat că decizia interzicerii folosirii liftului aparține Inspectoratului Teritorial de Muncă.
„Începând cu luna august 2014, liftul care transporta turiștii în subteran a fost scos din funcțiune din motive de siguranță a turiștilor. În prezent, deși liftul e reparat și reabilitat, accesul cu acesta în Mina Unirea nu este posibil, fiind interzis de Inspectoratul Teritorial de Muncă. Societatea asigură accesul în Mina Unirea folosind transportul cu mijloace auto, aceasta fiind singura soluție de acces”, ne spune Dumitru Matei, director general al SNS SA.
Sigur, nu e greu de intuit motivul pentru care ITM-ul refuză să permită folosirea liftului. Ascensorul a fost pus în funcțiune în 1936, iar în acest moment nu mai corespunde standardelor actuale de siguranță. Așa că, oricât l-ar repara cei de la SNS, rămâne un pericol public. Atunci, se naște întrebarea de ce nu se amenajează un alt lift, conform standardelor actuale de siguranță? Sigur nu e vorba de lipsa banilor, deoarece Salina Slănic Prahova produce suficienți din vânzarea biletelor (20 de lei x 500-1.000 de vizitatori pe zi). Un răspuns există și îl au cei de la Societatea Națională a Sării. Mărturisesc că nu mă așteptam la o asemenea explicație.
„În ciuda eforturilor depuse, SNS SA nu a identificat un producător care să-și asume construcția unui asemenea echipament, cauzele fiind în principal diferențele mari de nivel, precum și mediul coroziv cauzat de sare. Cu toate acestea, se continuă demersurile de identificare a unor soluții tehnice alternative pentru construirea unui lift care să asigure transportul turiștilor în condiții de maximă siguranță. Salina Slănic Prahova se află la o adâncime de peste 230 de metri, cu mult peste cei 80 de metri ai Salinei Turda, fapt ce ridică probleme tehnice deosebite în realizarea unui lift care să înlocuiască în totalitate accesul cu mijloace auto”, a mai declarat Dumitru Matei.
Da, numai că nici transportul cu microbuzul nu se desfășoară în condiții de siguranță, dovadă fiind accidentul din 1 aprilie 2018, când un vehicul s-a răsturnat într-un viraj. Șoferul gonea prin subteran și a pierdut controlul mașinii, pe care a pus-o cu roțile-n sus. Nu mai puțin de 22 de turiști străini se aflau în microbuz, iar 17 dintre ei au suferit răni care au necesitat îngrijire medicală. Nimeni nu a fost tras la răspundere până acum, pe motiv că ancheta este încă în derulare. Însă, patronul societății care asigură transportul turiștilor în salină a cerut, unilateral, rezilierea contractului semnat cu SNS cu doar o lună înainte de incident. Un gest frumos din partea lui, dar inutil, deoarece conducerea SNS i-a cerut să mai presteze activitate până la identificarea unui alt operator.
Contractul, semnat în martie 2018 între SNS SA și Griro Transport SRL, are o valabilitate de un an. Nu știm care sunt clauzele în caz de denunțare unilaterală, însă Societatea Națională a Sării va uza de toate prerogativele pentru a-și apăra interesele. Valoarea contractului se ridică la 1,34 milioane de lei pentru 12 luni de servicii de transport turiști. Salina Slănic Prahova a fost vizitată în perioada 2013-2017 (5 ani) de peste un milion de turiști.
Be the first to comment on "Motivul halucinant pentru care accesul în Salina Slănic Prahova nu se mai face cu liftul"