Noul sistem de monitorizare a transporturilor de lemn, în teste. Cum sunt protejate pădurile

Credit foto: Ministerul Mediului Facebook

Share This:

România are un nou sistem de monitorizare a transporturilor de lemn. SUMAL 2.0 se află în teste de la începutul acestei săptămâni și reprezintă o versiune îmbunătățită a celui vechi. În prima etapă de testare au fost incluse câteva ocoale silvice și depozite de material lemnos din țară, precum și Gărzile Forestiere din România.

În faza finală a testării, programată pentru luna iunie, vor fi implicate autoritățile de control care vor avea acces la SUMAL: Gărzile Forestiere, Poliția Română și Agenția Națională de Administrare Fiscală.

Acum câteva luni, când am preluat mandatul de ministru, noul SUMAL 2.0 era doar un plan bun pentru stoparea tăierilor ilegale, dar care a fost întârziat sistematic și nejustificat de fosta guvernare. Iată că, începând de ieri, planul este deja în acțiune. Am început să-i testăm toate funcțiile, esențiale pentru a scăpa odată pentru totdeauna de tăierile ilegale din pădurile României”, a declarat Costel Alexe, ministrul mediului, apelor și pădurilor.

Digitalizarea supravegherii pădurilor din România ne dă posibilitatea să vedem, în timp real, orice mișcare din pădure – Costel Alexe

Ce e nou în SUMAL 2.0

Noul sistem de monitorizare a transporturilor de lemn vine cu inovații în ceea ce privește eforturile de combatere a tăierilor ilegale de bușteni din România. SUMAL 2.0 simplifică, spun autoritățile, munca lucrătorilor silvici din teren. Odată cu implementarea SUMAL 2.0, vor fi eliminate o sumedenie de registre, rapoarte și hărți cerute de lege, multe dintre ele redundante.

Estimăm că noile soluții vor reduce birocrația și timpul consumat ineficient cu cel puțin 50% față de situația de astăzi”, mai spune ministrul.

Noul sistem de monitorizare a transporturilor de lemn permite urmărirea, prin GPS, oricărui transport de masă lemnoasă, de la punctul de încărcare până la punctul de descărcare. În acest fel, spun reprezentanții ministerului, va fi „extrem de dificil” să mai apară acele escale ilegale realizate cu același aviz. Nu înțeleg de ce n-au zis „imposibil”. Probabil pentru că nu este imposibil.

SUMAL 2.0 îi obligă pe cei care taie lemn din pădurile românești să încarce în sistem fotografii, din mai multe unghiuri, ale lemnului încărcat, pentru orice transport din România. Totodată, este obligatorie însemnarea parchetelor de masă lemnoasă cu coordonate GPS, înainte de efectuarea tăierii.

Cu ajutorul acestui nou sistem de monitorizare a transporturilor de lemn se vor putea vedea zilnic toate volumele de material lemnos din orice depozit din țară.

În plus, cantitățile de lemn din depozite vor fi actualizate automat de SUMAL 2.0, fără să mai poată fi făcute uitate alte volume. Cu aceste funcții, dar și cu altele, pădurea românească va fi sub lupă în timp real, iar autoritățile de control vor putea interveni la fiecare alarmă forestieră”, a mai spus Costel Alexe.

Consultare publică pentru implementarea SUMAL 2.0

La finalul lunii mai, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor va pune în consultare publică proiectul Hotărârii de Guvern care va sta la baza implementării sistemului peste tot în țară, imediat după finalizarea testelor începute la 27 aprilie 2020.

Ministrul crede că SUMAL 2.0 se adaugă celorlalte măsuri deja luate pentru stoparea tăierilor ilegale de păduri din România: portalul Inspectorul Pădurii, decizia de retragere a certificatelor de exploatare pentru cei care încalcă legea și înăsprirea sancțiunilor pentru tăieri ilegale.

Be the first to comment on "Noul sistem de monitorizare a transporturilor de lemn, în teste. Cum sunt protejate pădurile"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.