Pericol la metrou. Un control al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a scos la iveală că la metroul bucureștean se întâmplă lucruri incredibile. Chiar dacă sancțiunea aplicată de ANPC (amendă și suspendarea activității unui serviciu de interes public) n-a fost prea inspirată, demersul inspectorilor, de a verifica distanța dintre peroane și trenurile de metrou, e cât se poate de lăudabil.
Măcar acum știm la ce riscuri ne supunem când așteptăm metroul în stații. Vă propun mai jos să analizăm cinci pericole care ne pasc în subteran. Și ce putem face pentru a ieși cu bine din aceste situații.
Călcat de tren
Știu, sună a titlu de film, un film prost, de bună seamă, dar la metrou acest scenariu este foarte plauzibil. La doar o zi de la controlul ANPC, întreprins în urma unei sesizări venite din partea unei femei care și-a prins piciorul între garnitura de tren și peron, s-a petrecut un incident și mai grav. Un bărbat a căzut pe linia de contact la Unirii 2, după ce i s-a făcut rău. Un alt călător a sărit în ajutorul lui. A reușit să-l scoată de acolo cu câteva secunde înainte ca trenul să treacă peste el, însă salvatorul a rămas captiv între peron și metrou.
Pericol la metrou, înlăturat. În multe state occidentale, dar și în cele asiatice, problema siguranței călătorilor a necesitat luarea unor măsuri concrete. Cum este aceea a amplasării unor panouri dotate cu uși glisante, care fac imposibile tentativele de suicid și căderile accidentale pe șine. Ceea ce ne îngrijorează cel mai tare este că poți ajunge sub tren și în timp ce acesta e oprit în stație. Din cauza distanței prea mari dintre peroane și trenuri.
Pe magistrala a 2-a (Pipera – Berceni), unde peroanele au fost tăiate cu flexul pentru a permite noilor trenuri CAF să intre în stații, distanța depășește, pe alocuri, 20 de centimetri. Dacă este puțin probabil ca un adult să cadă prin spațiul creat între tren și peron, nu același lucru se poate spune despre copii.
Coliziunea a două trenuri
Întotdeauna m-am întrebat cum e posibil să fie evitată coliziunea dintre două trenuri. După ce am parcurs fișele tehnice ale celor două tipuri de metrou care circulă în București (Bombardier și CAF) am aflat că un tren de acest tip are nevoie de peste 240 de metri pentru a se opri în siguranță în urma accționării sistemului de frânare, la o viteză maximă de rulare de 80 km.
E enorm de mult, judecând după faptul că o coliziune are loc în urma unor evenimente neprevăzute. Și atunci e nevoie de un sistem deștept care să anticipeze nenorocirile și să alerteze conductorii. Trenurile sunt dotate cu senzori care depistează dacă un alt tren este oprit pe linie la câteva sute de metri în față. Din motive tehnice sau de altă natură.
În situația în care dispeceratul nu anunță evenimentul la timp, senzorii acționează sistemul automat de frânare. Trenul oprește în subteran, evitând o catastrofă. Evenimente de acest gen s-au petrecut la metroul din București, însă călătorii n-au știut care este natura opririlor. Acum, că știm cu toții, poate stăm mai liniștiți.
Alertă teroristă sau atentat cu bombă
În aceste situații, cei responsabili de gestionarea crizei sunt angajații dispeceratului central. Am avut ocazia să pătrund în culisele acestui department al Metrorex, fără de care transportul în subteran este imposibil. Oamenii care lucrează aici urmează un protocol similar celor din alte orașe europene. Însă nu știm care e pregătirea lor practică din cauză că nu ne-am confruntat cu nenorociri de acest gen. Conducerea Metrorex face simulări în care testează viteza de reacție a angajaților cam o dată pe an. În mare parte, în caz de alertă teroristă, ei respectă următorul protocol:
- Anunţă serviciul de urgenţă 112, Poliţia Metroului şi conducerea societăţii de situaţia creată.
- Dispun personalului de mişcare (operatorului de circulaţie/mişcare), comercial sau personalului de conducere a trenurilor, după caz, să transmită anunţuri repetate că accesul în staţie nu mai este permis şi să invite publicul călător aflat în staţie să evacueze staţia.
- În funcţie de situaţia trenurilor, se ia măsura întoarcerii/opririi înainte de intrarea în staţie sau trecerea fără oprire a acestora prin staţie, până la staţia următoare.
Pericol la metrou, iminent. Dacă, totuși, se întâmplă un atentat terorist, nu putem decât să ne încredințăm viețile celor antrenați să ni le salveze. Cele mai mari probleme evidențiate în urma simulărilor care se fac au fost legate de dificultatea evacuării răniților. O altă problemă e imposibilitatea comunicării cu suprafața, din cauza semnalului slab la telefoanele mobile.
Pericol la metrou – Incendiu
În caz de incendiu la metrou, procedurile mi se par cam greoaie, un fel de scărpinat de-a-ndoaselea. De ce spun asta? Pentru că cel care sesizează incidentul sună o persoană care, la rândul ei, sună o altă persoană. Care, la rândul ei, anunță pe cine trebuie. Apoi, persoana responsabilă cu luarea de măsuri urmează același protocol pentru a furniza indicații. Până ajunge mesajul la cine trebuie să acționeze, focul fie s-a stins singur, fie devine imposibil de stins. Iată care sunt pașii pe care îi urmează angajații dispeceratului:
În caz de incendiu, personalul Dispeceratului Central din cadrul SC Metrorex SA avizează:
- formaţia de pompieri salvatori care are arondată staţia;
- dispecerul Automatizări şi Telecomunicaţii – Tehnologia Informaţiei(ATc-TI), căruia îi solicită să dea anunţuri şi să culeagă cu ajutorul camerelor video ale bornelor SOS informaţii asupra situaţiei din staţie;
- dispecerii de ramură Electromecanic (EM) şi Electroenergetic (EE), care îşi avizează turanţii din subordine în vederea constituirii echipei de apărare împotriva incendiilor;
- conducerea societăţii: director general, director de Exploatare, director de Infrastructură, șef Serviciu Siguranţa Circulaţiei, șef Birou Situaţii de Urgenţă.
Personalul Dispeceratului Central va desfăşura următoarele activităţi:
- informează conducerea Metrorex despre evenimentul apărut şi despre măsurile luate;
- în cazul incapacităţii de stingere a incendiului, solicită prin telefonul de urgenţă 112 intervenţia pompierilor militari ai Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti –Ilfov (ISUB-If);
- în vederea rezolvării operative a stingerii incendiilor apărute în depourile Ciurel, Berceni, Militari şi Pantelimon colaborează cu ISUB-If;
- este abilitat să avizeze evenimentul produs şi altor instituţii ale statului.
Poluare și boli respiratorii – pericol la metrou
Fiindcă încă nu m-a contrazis nimeni, cred în continuare că aerul pe care îl respirăm la metrou este cel puțin la fel de toxic ca și cel de afară. Starea sistemului de ventilație este precară, cele mai multe guri de aerisire nefiind înlocuite ori curățate de la darea în folosință a stațiilor. Abia acum, Metrorex are un proiect la scară mică, de modernizare/înlocuire a sistemului de ventilație în câteva stații de pe magistrala 1. Care va fi pus în practică atunci când Metrorex va accesa fonduri europene. Iată documentul mai jos!
Preocupat de această problemă, am aflat că instituția responsabilă de acest aspect e Direcția de Sănătate Publică București, însă nici măcar ea nu are atribuții să facă teste referitoare la calitatea aerului în zona peroanelor. Instituția poate recolta probe doar de la intrarea în stații, însă nenorocirea e alta, mai gravă aș zice.
Reprezentanții DSP mi-au spus că și dacă ar face teste privind calitatea aerului la metrou, rezultatele n-ar putea fi recunoscute oficial, întrucât laboratorul instituției nu e acreditat RENAR (organism național de acreditare unic, aflat în subordinea Ministerului Economiei). Foarte tare! Așa e la noi. Hai să vedem cum e la alții!
Cât de poluat e aerul de la metrou
Un studiu realizat în perioada octombrie 2008 – aprilie 2009 de Universitatea de Știință și Tehnologie din Seul, în colaborare cu Korea Railroad Research Institute, la metroul din Seul, a scos la iveală că îngrijorările autorităților de sănătate publică au fost justificate. Calitatea aerului respirat de călători pe peroanele de metrou este jalnică. În perioadele de trafic intens în subteran, valorile de dioxid de carbon și pulberi în suspensie PM10 erau mai mari decât la suprafață.
Cele două instituții au recomandat Seul Metro înlocuirea sistemelor de ventilație cu unele performante, pentru diluarea și reducerea concentrațiilor de substanțe periculoase. Totodată, compania de transport în subteran a fost avizată să amplaseze echipamente suplimentare pentru absorbția dioxidului de carbon și pentru filtrarea particulelor PM10. Ceea ce s-a și întâmplat.
Dacă ai găsit acest articol mai mult util decât panicard, dă-l mai departe! Și alții ar putea fi la fel de interesați ca tine.
Leave a comment