Perioada minimă contractuală – cum eviți clauzele abuzive din contractele de telefonie și TV

Credit foto: Andrea Piacquadio/Pexels.com

Share This:

Dacă ai măcar un contract de telefonie sau TV, ai auzit, cu siguranță, de termenul de perioadă minimă contractuală. Valabilă 12 sau 24 de luni, perioada minimă contractuală, sau perioada contractuală inițială, este o găselniță a operatorilor de profil pentru a se proteja de clienții care denunță unilateral contractele de servicii.

Trebuie să știi că perioada minimă contractuală nu e un abuz în sine, ci e prevăzută de legislația în vigoare. Felul în care se fac uz de ea constituie un abuz, și asta urmează să dezbatem aici.

Ce este perioada minimă contractuală

Furnizorii de servicii de telefonie, internet și televiziune au dreptul să stabilească o perioadă în care contractele de servicii nu pot fi denunțate de clienți. Conform Autorității Nationale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), „consumatorii sunt protejați de legislația din România prin stabilirea a două praguri maxime pentru perioada contractuală minimă – de 12, respectiv 24 de luni”.

În acest interval, consumatorii nu pot renunța la contract fără plata unor taxe de reziliere anticipată. Aceste despăgubiri acoperă daunele pe care operatorii de servicii le pretind pentru acoperirea costurilor de instalare a echipamentelor.

Cum te aperi de abuzurile operatorilor de telefonie/ internet/ televiziune

Credit foto: cottonbro/Pexels.com

Cea mai frecventă modalitate în care operatorii de servicii își induc în eroare clienții este prin oferirea de noi avantaje față de oferta inițială. De cele mai multe ori, clientul este sunat, cu câteva zile/săptămâni înainte de expirarea contractului, pentru a i se da o veste grozavă. Tocmai a fost selectat din snopul de clienți fideli ai companiei care urmează să beneficieze de servicii mai bune, minute/canale TV mai multe, mai mulți giga de net etc., la un tarif mai mic.

Clientului nu i se amintește că, de fapt, îi expiră contractul inițial (perioada minimă contractuală), ci că a fost selectat pentru o ofertă de nerefuzat, doar pentru că e „client fidel”. În fapt, acum se pregătește parafarea unui alt contract (altă ofertă), care are, la rândul său, o nouă perioadă minimă contractuală.

Astfel, din doi în doi ani, operatorul de telefonie/internet/televiziune vine cu o nouă ofertă contractuală pentru clientul său, la care atașează o nouă perioadă în care îl obligă să rămână captiv în rețea. Și, ghici! Nici măcar nu-i spune asta!

Practica furnizorilor a demonstrat că noua ofertă presupune, de cele mai multe ori, începerea unei noi durate contractuale minime, fapt care atrage după sine perceperea de penalități de reziliere anticipată în cazul în care consumatorul dorește să renunțe la noua ofertă”, spun reprezentanții ANCOM, la solicitarea danbrumar.ro.

Ce e de făcut?

  • Când ești sunat de furnizorul tău de servicii pentru o „ofertă de nerefuzat”, întreabă care este motivul pentru care te caută pe tine!
  • Verifică dacă nu cumva îți expiră contractul (oferta inițială) de servicii și negociază în cunoștință de cauză!
  • Dacă nu te atrag „ofertele” și pachetele suplimentare de servicii, anunță operatorul că dorești prelungirea înțelegerii actuale, însă fără menținerea perioadei minime contractuale!

Perioada contractuală minimă nu trebuie confundată cu durata totală a contractului. Astfel, la expirarea duratei iniţiale, de regulă, un contract se prelungeşte automat, pentru o perioadă determinată sau nedeterminată. Mai precis, serviciul este furnizat în continuare, în aceleași condiții contractuale agreate inițial, atât timp cât nici utilizatorul, nici furnizorul nu fac niciun demers pentru încetarea contractului. În această situație, dacă utilizatorul hotărăşte să renunţe la contract nu va plăti nicio taxă de reziliere, pentru că durata inițială a contractului a expirat”, mai spun reprezentanții ANCOM.

Când poți renunța unilateral la contractul de telefonie/ internet/ televiziune

În primul rând, atunci când a expirat perioada minimă contractuală (12 sau 24 de luni). În al doilea rând – oricând, dacă îți asumi că vei plăti taxa de reziliere anticipată. De regulă, despăgubirile solicitate de operatorii de telefonie/internet/televiziune se ridică la jumătate din tariful serviciilor prestate înmuțit cu numărul de luni rămase până la expirarea perioadei minime contractuale.

Uneori, furnizorii de servicii pot să pretindă valoarea întreagă a abonamentului înmulțit cu numărul de luni rămase până la expirarea perioadei minime contractuale.

În al treilea rând, poți renunța la contract, fără să plătești penalități, atunci când furnizorul modifică unilateral prevederile acestuia (de exemplu, când scumpește serviciile prestate fără să anunțe). Poți denunța contractul și când operatorul nu oferă serviciile la calitatea promisă.

În al patrulea rând, poți renunța la contract, fără plata despăgubirilor, atunci când nu ești de acord cu modificările din contract pe care furnizorul ți le propune (majorarea tarifului, reducerea serviciilor, schimbarea modului de tarifare etc.). Astfel, ai dreptul ca, în termen de 30 de zile de la primirea notificării, să denunți unilateral contractul.

Atenție! Dacă vrei să-ți portezi numărul de telefon în altă rețea, nu vei scăpa de penalități de reziliere anticipată a contractului dacă procesul de portare are loc în timpul perioadei minime contractuale.

Pont! Unii furnizori oferă posibilitatea de a încheia un contract pe perioadă nedeterminată, la prețuri standard (fără beneficii sau reduceri). Avantajul acestui tip de contract este că poate fi reziliat oricând, fără plata unor penalități.

Unde și ce poți să reclami

  • Pentru a sesiza perceperea unor penalități neprevăzute în contract sau penalități cu o valoare considerată nejustificată (prea mare faţă de posibilele pierderi pe care le-ar avea furnizorul pentru încetarea contractului înainte de termen), te poți adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
  • În cazul în care contractul de servicii telecom nu conţine vreo precizare referitoare la durata acestuia sau se menționează o perioadă inițială mai mare de 24 de luni ori nu ți se oferă și posibilitatea de a încheia un contract cu o durată iniţială de cel mult 12 luni, poți contacta ANCOM. Ai AICI toți pașii pe care trebuie să-i urmezi.
  • Persoanele juridice cărora li s-a refuzat, ca urmare a cererii acestora, încheierea contractelor cu o durată maximă de 24 de luni, precum și posibilitatea de a încheia un contract cu o durată de maximum 12 luni, se pot adresa ANCOM.

Credit foto: Andrea Piacquadio/Pexels.com

Be the first to comment on "Perioada minimă contractuală – cum eviți clauzele abuzive din contractele de telefonie și TV"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.