Radu Berceanu, ministrul care s-a apucat de construit avioane. Ușoare

Credit foto: Roberto Sălceanu

Share This:

Nu mi-a plăcut niciodată de Radu Berceanu, cel care ocupa funcția de ministru al transporturilor. Ca și predecesorii săi, era șef peste transporturi într-o țară fără drumuri și autostrăzi. Deci fără transporturi. Dacă îl întrebi, recunoaște că un ministru, prin definiție efemer, nu are nici o șansă să pună la punct o strategie pe termen lung în acest domeniu. Și atunci, la ce sunt buni miniștrii? La politică, evident.

După 22 de ani petrecuți pe prima scenă a politicii românești, Radu Berceanu s-a săturat să fie ministru. Din decembrie 2012, când a ieșit cu totul din viața politică, Berceanu s-a apucat de construit avioane de agrement, o pasiune și o meserie de-o viață.

„Nici nevastă-mea nu m-a crezut când am zis că ies din politică. Mă mir și eu că am stat atât de mult. Când iei decizia de a renunța la politică e ca și când te-ai lăsa de fumat. Nu poți scăpa de viciu umblând cu pachetul de țigări în buzunar. Fusesem mai de toate și mă săturasem”, îmi spune, grav.

Primul său aparat de zbor ultraușor, Swan, a stârnit invidia altor constructori europeni și americani la cea mai mare expoziție de profil, care are loc anual în Germania. La aparat a lucrat zece luni, iar proiectarea și o parte din piese le-a realizat în atelierul său din Tâncăbești, județul Ilfov.

Aici, într-o hală de dimensiunea unui apartament cu două camere, Radu Berceanu a proiectat „minunea” de 115 kg, un avionaș mai ușor decât o motocicletă care costă cât trei Loganuri.

Radu Berceanu și avionul său ultraușor, SWAN. Credit foto: aopa.ro
Radu Berceanu și avionul său ultraușor, SWAN. Credit foto: aopa.ro

„Anul trecut, la aceeași expoziție, am văzut că aeronavele din clasa 120 kg au mare căutare. Așa că, întors acasă, le-am spus băieților că abandonăm proiectul la care lucram pentru a realiza acel avion, cu care să mergem la târg anul viitor. În zece luni a fost gata. Am încercat să fac un fel de Logan al avioanelor. Swan e realizat din materiale de cea mai bună calitate, e fiabil, dar foarte ieftin. Aparatul meu e 25.000 de euro, dar englezii cer 50.000 de lire pe avioane din aceeași clasă”, spune Berceanu.

Swan e un prototip, iar pentru a-l produce la scară largă Berceanu are nevoie de o hală, muncitori pricepuți și bani cu roaba. În plus, aparatul trebuie omologat de Autoritatea Aeronautică Civilă și verificat minuțios. „Nici nu am zburat cu el și nu am de gând până nu trec prin aceste verificări. Asta e procedura”, spune fostul ministru.

De la avioane și trenuri, la piscine și cutii poștale

Toate componentele avioanelor proiectate de el se fac la Craiova, unde fostul demnitar deține o fabrică de piese din rășini armate cu fibră de sticlă și de carcase din compozit pentru tramvaie, trenuri, autobuze și metrouri. Societatea AVI SRL activează din 1994 în domeniu și, de-a lungul timpului, a avut parte de contracte bănoase cu mari companii din domeniul transporturilor.

Firma sa a fost abonată la contracte cu Alstom, CAF, Bombardier, Siemens pentru construcția de carcase de metrou pe când Berceanu deținea funcții de conducere în minister. Trenurile erau livrate apoi Metrorex, companie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor.

Societatea de la Craiova produce acum, separat de carcasele pentru trenuri, obiecte sanitare, stâlpi de iluminat, cutii poștale și piscine, toate din materiale ultraușoare – compozit (kevlar, carbon, aramidă). „Îmi merge bine cu piscinele. Vând cam 250-300 pe an, dintre care cele mai multe merg la export (Finlanda, Norvegia). În țară nu vând mai mult de 50”, adaugă Berceanu.

Cine este Radu Berceanu

Radu Berceanu a fost ministru al Industriilor și Comerțului (1998 – 2000) și al Transporturilor (iunie 2006 – aprilie 2007 și decembrie 2008 – septembrie 2010), deputat și senator de Dolj. A deținut funcția de președinte al CPUN Dolj (februarie – mai 1990). A fost profesor la Liceul Industrial nr. 1 din Craiova și inginer la Fabrica de Avioane Craiova. A

absolvit Facultatea de Construcții Aerospațiale din cadrul Institutului Politehnic București. A fost maestru al sportului în aeromodele și navomodele și președinte al clubului de modelism „Șoimii” din Craiova (1979 – 1989).

Ce crede despre…

Autostrăzile din România: „Autostrăzile se fac cu bani, iar guvernele, de orice culoare ar fi, când vine vorba să plătească pensii și salarii taie bani de la investiții. Alea nu fac grevă. Dar lumea te înjură pe tine, ca ministru al transporturilor. Autostrada București-Ploiești (tronson din Autostrada 3 – n.r.) e o mare tâmpenie. Nu e o prioritate pentru România, dar tronsonul Brașov – Comarnic este”.

Comuniști: „În anul trei de facultate mi-au propus să fiu membru de partid. M-au luat total prin surprindere și nu știam ce să le răspund. Când i-am zis tatălui meu, a făcut niște ochi cât cepele: „Ce, mă, ăștia nu știu cine ești? Ai fi singurul din familia noastră membru PCR”. Ai mei au un trecut de luptători anticomuniști, însă n-a contat, căci m-au făcut membru. Trei ani mai târziu au propus excluderea mea că am fost insubordonat”.



Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.