Scandalul Volkswagen. Statul român are de recuperat 30 de milioane de euro de la nemți

Constructorul german VW, nevoit să pună punct planului de investiții. Sursa foto: Reuters

Share This:

Reprezentanții Minsterului Mediului au calculat prejudiciul cauzat bugetului de stat de scandalul Volkswagen. Autoritățile române vor cere constructorului german de automobile să plătească nu mai puțin de 30 de milioane de euro, sumă care reprezintă diferența dintre valoarea reală a timbrului de mediu și valoarea achitată efectiv de românii care dețin automobile cu motoare Diesel măsluite.

Cel mai probabil banii nu vor putea fi restituiți la cererea părții române, ci în urma unui proces pe care statul român trebuie să-l intenteze împotriva celor de la Volkswagen. Nemții vor dori și ei o expertiză din care să reiasă că prejudiciul cauzat bugetului de stat e real și de amploarea vehiculată de autoritățile de mediu din România.

Dacă vor fi recuperați, banii vor fi vărsați în bugetul Fondului de Mediu, instituție care colectează în prezent taxele de poluare. Așa cum au menționat anterior, autoritățile române nu-și vor pune contribuabilii să suporte acest prejudiciu, întrucât ei nu aveau de unde să știe că mașinile pe care le conduc sunt echipate cu „motoare modificate genetic”.

Scandalul Volkswagen: au calculat corect?

Nu sunt perfect convins că Ministerul Mediului a calculat corect prejudiciul produs de cei de la VW. Cred că cei de la minister ar trebui să le mai pună în cârcă nemților și banii pe care statul i-a plătit sub formă de primă de casare (6.500 de lei/mașină) fiecărui român care și-a cumpărat autoturism din gama VW, cu motor măsluit, prin programul Rabla.

Ușor s-ar mai găsi o mie de mașini noi care n-ar mai fi fost înscrise în circulație având în vedere că au normele de poluare „mânărite”. Anunțul de azi al Ministerului Mediului vine în aceeași zi în care Volkswagen trebuie să vină cu măsuri concrete pentru posesorii de automobile din portofoliul VW.

Cum s-a ajuns aici

Reamintim că Volkswagen se află în mijlocul celui mai răsunător scandal din istoria sa, fiind acuzată că a păcălit normele de poluare de pe două continente (Europa și America de Nord) amplasând un soft care manipulează standardele de poluare pe milioane de autoturisme echipate cu motoare Diesel. E vorba de 11 milioane de mașini, cu motorizări 1.2, 1.6 și 2.0 TDI, Euro 5 (din gama EA189), vândute pe tot globul.

10,5 milioane dintre ele au ajuns în Europa. Dintre acestea, 8 milioane sunt în țări din Uniunea Europeană. La noi, deși încă nu sunt date oficiale și certe, circa 105.000 de autovehicule ar fi dotate cu softul-problemă. Reprezentanții concernului german au anunțat că și autovehiculele din mărcile Audi, Skoda și Seat, aflate în patrimoniul VW, au motoare cu emisii peste nivelul chimic declarat.

Șeful Volkswagen: urmează vremuri grele

Noul director al grupului Volkswagen, Matthias Muller, s-a adresat marți angajaților, spunându-le că urmează vremuri grele pentru companie. Acesta a anunțat că investițiile au căzut pe locul doi, prioritară fiind rezolvarea situației penibile în care a ajuns brandul VW.

E de așteptat ca veniturile constructorului să scadă simțitor, având în vedere că mai multe state europene și SUA au interzis importul de autovehicule Diesel până la clarificarea situației. Politica prudentă a VW față de investiții e firească, întrucât managerii se așteaptă la sancțiuni record din partea tuturor autorităților de mediu din țările în care mașinile lor rulează.

Colac peste pupăză, mai trebuie să ia la mână fiecare autovehicul și să-l curețe de softul mincinos și să despăgubească toate statele care se simt prejudiciate în vreun fel. Dacă se mai trezesc și posesorii de VW să se alieze și să intenteze un proces comun, ar putea câștiga o grămadă de bani de pe urma companiei care le-a înșelat așteptările. În tot acest scenariu nu am pomenit nimic de moralul angajaților de la VW, care a coborât simțitor de la debutul scandalului.

Deși nu le-a zis nimeni în față, ei se așteaptă la o reducere drastică de personal, ceea ce ar putea însemna începutul sfârșitului pentru o marcă auto de tradiție în Germania și în toată Europa.

Be the first to comment on "Scandalul Volkswagen. Statul român are de recuperat 30 de milioane de euro de la nemți"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.