În piața serviciilor de orice fel din România concurența e acerbă. Lupta pentru supremație este adesea incorectă, pigmentată cu lovituri sub centură. Firmele de telefonie fură abonați de la competitori cu oferte ireale și cu „gratuități” la portare. Ba se ocupă și de toate procedurile birocratice care vin odată cu transferul de la un operator la altul. Odată intrat în joc nu mai poți ieși decât după expirarea perioadei contractuale. Dacă ai căzut în plasa întinsă de operatori și ai beneficiat de telefoane sau alte echipamente gratuite atașate abonamentului, află că trebuie să plătești acele „gratuități” dacă decizi să denunți contractul înainte de expirarea celor 24 de luni.
În serviciile de transport de persoane, Uber fură clientela firmelor de taximetrie fără să se supună acelorași reglementări care guvernează această activitate. Uber, care se ferește să se autointituleze „serviciu de transport persoane”, își justifică prezența pe piață ca furizor de aplicație mobilă care pune în legătură șoferii cu pasagerii. Șoferii care au contracte cu Uber nu plătesc nici un ban la stat, deși meseria lor se înscrie în paleta de activități independente, supuse impozitării. Pentru a funcționa perfect legal, șoferii Uber trebuie să se organizeze ca PFA sau SRL ori să depună la ANAF Formularul 200, prin care își declară veniturile obținute în anul fiscal anterior.
Fiindcă nu au statut de angajați Uber, șoferii parteneri ai serviciului de „ride sharing” sunt cei mai expuși în fața legii, căci realizează venituri neimpozitate, dintr-o activitate pentru care nu sunt licențiați.
Revenind la furnizorii de curent, observăm că avem de-a face cu practici care se înscriu în sfera penalului. E.ON România a atras atenția abonaților săi că sunt în pericol de a cădea într-o capcană întinsă de o serie de companii din piața de energie. Aceste firme, folosindu-se de serviciile unor agenți de vânzări, abordează abonații pentru a-i determina să semneze contracte de furnizare noi. „Ne-au fost semnalate cazuri în care reprezentanţii unor astfel de companii vizitează persoane în vârstă, afirmând că sunt „de la lumină”, că trebuie semnate contracte noi şi că E.ON este acelaşi furnizor cu compania pe care aceştia o reprezintă. Utilizarea noţiunii de „înnoire a contractelor de furnizare” are menirea de a crea confuzie în rândul clienților care au deja încheiate contracte de furnizare energie electrică”, spun reprezentanții E.ON.
În realitate, aceste practici nu sunt altceva decât campanii de vânătoare de abonați, însă nu prin mijloace legale, ci prin fraudă. Mulți români știu deja că își pot schimba furnizorul de curent dacă obțin o ofertă mai bună de la competitori. Tocmai pe acest lucru se bazează și acești rechini din domeniul energiei, numai că, în acest caz, abonații nu au habar că, odată ce semnează pentru „înnoire”, își schimbă de fapt furnizorul de curent. Astfel, clienții sunt privați de dreptul de a decide în cunoștință de cauză.
„Considerăm că prin aceste practici, consumatorilor le sunt încălcate drepturile fundamentale cu privire la informarea corectă, clară şi completă astfel încât aceştia să poată lua o decizie în cunoștință de cauză, inclusiv în ceea ce priveşte schimbarea furnizorului”, spun reprezentanții E.ON.
Pentru a nu cădea în plasa acestor farsori, respingeți din start orice „înnoire a contractului”. Aceste documente nu se înnoiesc, ci se reziliază sau se renegociază cu furnizorul de curent în momentul în care doriți o ofertă tarifară mai bună. Cei care vă calcă pragul casei și susțin că sunt de la firma X de electricitate, cu care aveți contract, ar trebui să-și poată dovedi identitatea cu ajutorul unei legitimații de serviciu. În lipsa unui document din care să reiasă că cei care vă propun modificarea contractului sunt cine pretind, refuzați să fiți păcăliți. Anunțați furnizorul de curent și poliția, căci aici e vorba de tentativă de fraudă.
Enel vinde becuri cu LED produse de Phillips
Și încheiem într-o notă pozitivă anunțând că furnizorul de electricitate Enel a încheiat un parteneriat cu producătorul de soluții de iluminat Phillips pentru vânzarea produselor acestuia din urmă în punctele de lucru ale companiei de curent. Bucureștenii pot cumpăra becuri cu LED din centrele de relații cu clienții din Berceni, Drumul Taberei, Decebal și Militari.
„Clienții pot achiziționa un pachet ce include patru becuri cu LED, de tip 40W E14 sau 75W E27, cu prețuri începând de la 90 lei/pachet, TVA inclus. Plata poate fi făcută la fața locului, în Punctele Enel, prin utilizarea dispozitivelor de plată, sau la o dată ulterioară, folosind oricare dintre metodele alternative de plată disponibile pentru clienții Enel (mai multe detalii disponibile pe http://www.enel.ro/ro/servicii-clienti-enel-energie-muntenia.html) sau prin intermediul facturii de energie electrică (care va include și valoarea pachetului)”, a anunțat compania.
Becurile vor costa cu 50% mai puțin dacă abonații își activează, până la 31 decembrie, serviciul „factură electronică” din contul MyEnel. Mai multe detalii găsiți AICI.
Becurile cu LED oferă aceeași luminozitate ca becurile convenționale folosind doar 20% din energie. În plus, becurile cu LED au o durată de viață și o fiabilitate mai mare decât becurile convenționale. Fiindcă nu conțin componente periculoase, cum ar fi mercurul, acestea contribuie și la protejarea mediului înconjurător.
Citește și:
Be the first to comment on "Vânătoare de clienți. Cum își fură companiile de curent, una de la alta, abonații"