Vinieta OXIGEN, în vigoare. Ce mașini au voie să intre în București doar cu taxă - Așa și pe dincólo

Vinieta OXIGEN, în vigoare. Ce mașini au voie să intre în București doar cu taxă

Vinieta OXIGEN, în vigoare de la 1 ianuarie 2020. Credit foto: Cătălin Pateo/UNSPLASH

Share This:

Deși mulți se plâng acum, ar fi trebuit să se aștepte la asta: accesul cu mașina în București a fost restricționat începând cu 1 ianuarie 2020. Vinieta OXIGEN, promovată de primarul Gabriela Firea, a intrat în vigoare. Ce presupune proiectul, care sunt taxele de acces, cine e scutit și unde se poate plăti vinieta.

UPDATE: Deși este în vigoare, hotărârea CGMB se va aplica începând cu luna martie 2020.

Vinieta OXIGEN este singura care mai permite autovehiculelor cu normă de poluare sub Euro 4 să mai intre în București. De la 1 ianuarie 2020 accesul vehiculelor non-Euro, Euro 1, Euro 2 și Euro 3 pe străzile din Capitală se face cu restricții și cu condiția achitării unor taxe. Mașinile Euro 4 sunt scutite de la plata texelor de acces până în 2021, în timp ce vehiculele cu motorizări Euro 5 și Euro 6 vor circula fără restricții.

Mașinile care nu mai au voie în zona centrală

Posesorii de autovehicule cu masa totală mai mică de 5 tone și cu motorizări non-Euro, Euro 1 și Euro 2 nu mai au voie să circule în perimetrul definit ca Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului (ZACA): Piața Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – șos. Ştefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Şincai – str. Lânăriei – Calea Şerban Vodă – bd. Mărăşeşti – str. Mitropolit Nifon- bd. Libertății – Calea 13 Septembrie – şos. Pandurilor – șos. Cotroceni – Splaiul Independenței – str. Ştirbei Vodă – str. Berzei – str. Buzeşti – Piața Victoriei.

Aceste mașini pot circula pe celelalte artere ale orașului doar după achitarea unei taxe (pe zi, pe lună, 6 luni, un an) definită ca Vinieta OXIGEN.

Credit foto: Marius Spita/UNSPLASH

Posesorii de mașini cu motorizare Euro 3 vor avea acces pe toate străzile din București doar în urma achitării vinietei. Restricția pentru vehiculele Euro 4 va intra în vigoare anul viitor.

Vrei să cumperi un cadou, dar n-ai idei? Alege un CARD CADOU! E mai simplu

Conform proiectului adoptat prin HCGMB 539/2019, restricția de acces în Capitală este valabilă de luni până vineri, cu excepția sărbătorilor legale, în intervalul orar 7.00 – 22.00.

Foarte important! Mașinile non-Euro, Euro 1 și Euro 2 nu vor mai avea voie deloc în București de la 1 ianuarie 2022, iar pentru cele Euro 3 restricția este valabilă din anul 2024.

Vinieta OXIGEN – Care este valoarea taxei de acces

Non-Euro – 15 lei/ zi, 300 lei/lună sau 1.900 lei/an

Euro 1 – 15 lei/zi, 250 lei/lună sau 1.700 lei/an

Euro 2 – 15 lei/zi, 200 lei/lună sau 1.500 lei/an

Euro 3 – 5 lei/zi, 100 lei/lună sau 700 lei/an

Euro 4 – 5 lei/zi, 80 lei/lună sau 500 lei/an (din 2021)

Momentan, vinietele se pot achita doar online, pe site-ul roviniete.ro. Conform Primăriei Capitalei, ulterior vinietele vor putea fi achiziționate din benzinării, prin SMS sau aplicații online ale primăriei care vor fi realizate special în acest scop.

Vinieta OXIGEN – Cine e scutit de la plata taxei de acces

Taxa de acces în București, care a fost instituită cu scopul de a descuraja utilizarea autovehiculelor poluante, nu trebuie achitată de posesorii de vehicule Euro 5 și Euro 6. Totodată, sunt exceptați de la plata vinietei OXIGEN posesorii de vehicule Euro 3 care funcționează cu GPL, GNC și GNL, posesorii de scutere și motociclete.

Citește și: De ce programul Rabla pentru electrocasnice e doar o vânare de vânt

Cum era de așteptat, sunt scutite de la plata taxei vehiculele electrice și hibrid, dar și vehiculele special adaptate pentru persoanele cu dizabilități precum și cele aflate în proprietatea persoanelor cu dizabilități care posedă certificat de încadrare în grad grav de handicap, cu însoțitor.

Alte excepții

Vinieta OXIGEN nu trebuie plătită în cazul autovehiculelor:

  • destinate transmisiunilor radio și tv;
  • aparținând poliției, pompierilor, jandarmeriei, poliției de frontieră, Agenției Naționale de Administrare Fiscală, serviciului de ambulanță sau medicină legală, protecției civile, Ministerului Apărării Naționale, unităților speciale ale Serviciului Român de Informații și ale Serviciului de Protecție și Pază, Serviciului de Telecomunicații Speciale, Serviciului de Informații Externe, Administrației Naționale a Penitenciarelor, precum şi autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public;
  • care aparțin servicilor publice comunitare pentru situații de urgență;
  • care aparțin Societății Naționale de Cruce Roşie din România;
  • serviciilor de ambulanță;
  • Societății de Transport București (STB);
  • utilizate la intervențiile la căile de comunicație și rețelele edilitare;
  • istorice, conform datelor înscrise în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a vehiculului;
  • prevăzute ca fiind exceptate prin acordurile și tratatele internaționale la care România este parte.

Șoferii care circulă fără vinietă corespunzătoare vor fi sancționați cu amenzi de la 1.500 la 2.000 de lei.

Vestea bună, dacă este vreuna, e că sancțiunile vor fi date abia începând cu data de 1 martie 2020.

Vinieta OXIGEN – Câteva considerații

În primul rând, această taxă era absolut necesară pentru protejarea sănătății populației dintr-un oraș ca Bucureștiul. În opinia mea, toate marile orașe din România au nevoie de așa ceva. În urma eșuării lamentabile a proiectului taxa pe poluare, România s-a transformat în groapa de gunoi a Europei. Toate căzăturile de mașini circulă fără restricții în țara tuturor posibilităților, România. Ajunge!

Citește și: Ce spun șefii Metrorex despre calitatea aerului de la metrou

Apoi, cred că măsura e prea blândă. O problemă cum este cea a poluării aerului necesită acțiuni ferme. Frățioare, trebuie să tai în carne vie. În fiecare an să interzici accesul în oraș pentru un tip de autovehicule: de la non-Euro la Euro 4. În acest timp, România are cea mai mare subvenție acordată pentru achiziționarea de mașini electrice sau hibrid. Însă noi importăm masiv rablele vecinilor din vest.

Unii s-au găsit să comenteze în online că e o măsură discriminatorie, că li se restrânge dreptul de a deține o mașină, cumpărată după buget. Nu, tati! Dacă gândești așa, greșești. Nici nu știi ce-i aia discriminare, de vreme ce ai trăit toată viața în țara lui merge și așa. Când nu vei mai avea ce respira, când ți se va refuza dreptul la aer ori când te vei îmbolnăvi grav o să afli atunci ce înseamnă discriminarea: că nu vei avea bani să te tratezi ori să te refugiezi de efectele poluării.

O bilă neagră: de ce atâtea excepții de la regulă? Adică, de ce să nu plătească taxă de acces mașinile destinate transmisiunilor radio și tv (adică ale presei)? De ce nu intră în această categorie vehiculele STB? Păi astea poluează cel mai mult. Adică o companie înființată de primărie este scutită de la respectarea unei hotărâri promovate tocmai de primărie? Uite, asta e discriminare!

Credit foto: Cătălin Pateo/UNSPLASH

1 Comment on "Vinieta OXIGEN, în vigoare. Ce mașini au voie să intre în București doar cu taxă"

  1. Foarte bun articolul, multumesc mult pentru informatie, voi trece la GPL.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.